– Vi har blant annet fått forespørsel fra en bedrift om vi har ti mål stor tomt for et fryseri, og vi har fått henvendelser om vi har kaiplass, sier tidligere daglig leder, nå leder for teknisk avdeling, Stein Danielsen i Olavsvern Group AS.

Trenger ny adkomst

På vegne av Olavsvern Group varsler nå AT Plan & Arkitektur oppstart av detaljregulering for den tidligere marinebasen Olavsvern. Formålet med planarbeidet er å legge til rette for utvikling av eiendommene til industriformål.

– Vi hadde en oljerigg her i 2017, og vi regner med mer aktivitet knyttet til offshorenæringer. Da trenger vi større arealer og bedre tilgang på kai. Vi har ei gigantisk kai, men den trenger en helt annen adkomst enn vi har i dag, gjennom fjellanlegget, sier Danielsen.

TIL OLAVSVERN: For ett år siden ble boreriggen «Songa Enabler» slept gjennom Rystraumen til Olavsvern for vedlikeholdsarbeid. Foto: Tom Benjaminsen

Plantiltaket omfatter blant annet ombygging og utvidelse av eksisterende bebyggelse samt etablering av ny bebyggelse med tilhørende utearealer til lagring og transport.

– Planforslaget legger opp til en langsiktig utvikling av området til en moderne industripark. Tiltakene omfatter ny intern vei gjennom planområdet samt utfylling i sjø og etablering av nye kaianlegg, heter det i planvarselet til AT Plan & Arkitektur.

Fremtidsvisjoner

Ifølge referatet fra oppstartsmøtet for reguleringsplanen før jul, har Olavsvern Group planer om å etablere et bakareal på 10.000 kvadratmeter for industri, lager og fryseri, mens det lenger nord på eiendommen er planer om et bakareal på 18.500 kvadratmeter til samme formål. Arealene skal knyttes sammen med ved forlengelse av påbegynt vei.

– På sikt ønsker de å etablere en industripark kombinert med supply- og annen havnerelatert industri, heter det.

– Vi har visjoner om fremtidig drift. Da må vi bygge for framtida og være klar når etterspørselen kommer, sier Stein Danielsen.

Utfordringer

I kommunens vurdering av planinitiativet heter det i referatet at det er ønskelig å legge til rette for næringsutvikling og industri, spesielt i distriktene.

– Dette er i tråd med de rammene planinitiativet setter. Det er noen utfordringer knyttet til støy, transport, forurensning, hensynet til etablert boligbebyggelse som må ivaretas i det videre planarbeidet, er kommunens konklusjon etter oppstartsmøtet.

Alternativ adkomst

Kommunen mener som en del av den trafikale utredningen må inkluderes et alternativ med adkomst gjennom fjell, for å unngå negative virkninger på den etablerte boligbebyggelsen.

– Ved økning må det vurderes trafikksikkerhetstiltak som separate gang- og sykkelløsninger dersom tungtrafikken øker på Ramfjordnesveien.