Vegdirektoratet sendte nylig sitt forslag til samferdselsdepartementet om hvordan man kan kutte kostnader til ny E8.

I forslaget ble det foreslått å bygge en smalere vei, og uten midtdelere for å redusere kostnadene. Forslaget er i tråd med et forslag fra en ekspertgruppe i veivesenet på Vestlandet som gikk gjennom prosjektet.

Forventer løsning

Tromsø Frp-leder Bjørn-Gunnar Jørgensen mener regjeringa bør overse ekspertutvalgets anbefalinger.

– Jeg forventer at det blir ei fullgod løsning, med den fulle veibredden som er blitt prosjektert. Blir veien noe dyrere, så får staten bla opp de ekstra midlene. Dette er en av de viktigste og mest trafikkerte traseene i nord, til en av landsdelens viktigste byer, sier han.

Påvirker regjeringa

Jørgensen bedyrer at Frp lokalt jobber tett opp mot regjeringa for å sørge for at prosjektet ikke blir nedskalert.

– Vi har vært i kontakt med politisk ledelse i samferdselsdepartementet, og viderebragt våre synspunkt til dem. Det har vært en fin og god dialog, og tilbakemeldingene er at de har lyttet. Vi skal ha et møte med samferdselsministeren i Tromsø i neste uke. Der skal vi fortsette dialogen, sier han, og legger til:

– Jeg har god tro på at dette løser seg, og at man lander på det fornuftige valget og opprettholder full veibredde uten økt bompengebelastning. Dersom ny E8 blir dyrere enn planlagt, forventer jeg også at staten tar regninga, og at trykket ikke blir større på bilistene, sier han.

Billigere enn i Bodø

Frp-politikeren viser til at Bodø nå skal bygge en flyplass på statens regning.

–Når man klarer å bruke fem milliarder kroner på å flytte en flyplass 900 meter, så må de være fornuftig å bruke halve beløpet på en ordentlig vei inn til Tromsø. Og fem milliarder kroner er før overskridelsene begynner å komme i Bodø, påpeker Frp-politikeren.

– Jeg skjønner ikke hvorfor man alltid skal nedskalere til et absolutt minimum når det kommer til store og viktige prosjekt. Vi må bygge for fremtiden slik at vi ikke må bygges på nytt om et par år.