Bildet er sannsynligvis tatt i 1949, samme år som Polstjerna ble bygd. Vi ser av bildet at skuta har et ”nytt” preg over seg.

Bildet er fra et postkort, og ble distribuert land og strand rundt tidlig på 1950-tallet. Med tanke på at skuta i dag ligger i dokk, innebygd i glass, er det morsomt å vise dette bildet.

Polstjerna ligger fortøyd i sørjeteen, og til høyre for den ligger en annen tradisjonsrik ishavsskute, nemlig ”Heimen”.

Bygd i 1949

Polstjerna ble som sagt bygd i 1949. Det vil si: Byggearbeidene startet allerede i 1948, for den var leveringsklar i februar 1949.

Det var Halfdan Jakobsen som var skipper og reder. Han bygde Polstjerna med sine brødre som medinteresserte, som det het.

Polstjerna ble bygd ved K. Christensen & Co i Risør, og er 95 fot lang og 22,5 fot bred, i følge Odd Magnus Heide Hansens utmerkede bok ”Ishavsskutenes historie” – bind 1, som kom ut i 1996.

Polstjerna fikk installert en 300 hestekrefters Crossley-motor, som ble skiftet ut i 1964 til fordel for en 400 hestekrefters Wichmann-motor.

Langt ishavsliv

Polstjerna hadde et langt liv som ishavsskute. Den var på selfangst i Vestisen og Østisen gjennom 33 sesonger, og fanget til sammen ca. 100.000 sel.

Skuta var mange ganger utsatt for tøffe påkjenninger, men sto i mot alt. Den var betraktet for å være den sterkeste ishavsskuta av alle. Reder Halfdan Jakobsen hadde nemlig sørget for å forsterke den mot isen langt ut over Skipskontrollens regler og krav.

Det gjorde at Polstjerna kom fra alle turene uten nevneverdige skader på skroget.

At den sto for en støyt, beviste den under den voldsomme orkanen som herjet Vestisen våren 1952. Som kjent forsvant fem skuter med mannskap sporløst. Men Polstjerna ”sto han av”.

Redningsbåt

Det gjorde skuta allerede på sin første tur til Vestisen i 1949. Kameratbåt var ”Ægir”, og da orkanen slo til, forliste den. Men Polstjerna hadde ikke problemer i det tøffe været, og reddet ”Ægir”s mannskap.

Det var ikke siste gang forliste ishavsgaster ble reddet av Polstjerna. I april 1980 sprang ”Polarfangst” lekk og sank i løpet av noen nattetimer. Heldigvis var Polstjerna i nærheten og reddet mannskapet, som hadde slått seg til i redningsflåter på isen.

Polstjernas Venner

16. oktober 1993 ble stiftelsen ”Polstjernas Venner” opprettet. Formålet med stiftelsen var å bevare skuta for etterslekten. Arktisk Forening overtok eierskapet, og den fikk sin faste plass ved Polarmuseets kai.

Med professor Arnoldus Schytte Blix i spissen begynte arbeidet for å få Polstjerna i dokk. Et stort arbeid ble lagt ned – ikke minst av Schytte Blix – som gjorde at man etter hvert fikk penger nok til å bygge dokk vegg i vegg med Polaria.

Høsten 2003 ble skuta satt på land, den ble bygd inn i glasshus, og 17. mai 2005 åpnet dørene for publikum.

Dokument

Og der ligger den som et dokument på den gamle fangstkulturen som er i ferd med å dø ut. Tusenvis av turister – både norske og utenlandske – besøker Polstjerna hvert eneste år. Der formidles ishavshistorie, og også historien om 20. juni 1994 da Tromsø fylte 200 år. Polstjerna hadde fått det ærefulle oppdrag å frakte kong Harald og prinsesse Martha Louise over Tromsøysundet fra en konsert i Ishavskatedralen til omvisning på Polarmuseet.

En skute å være stolt av, med andre ord.

Foto: Helge Andreassen