Avant Management AS gjorde på vegne av Driftig Sentrum og Næringsforeningen i Tromsøregionen en analyse av detaljhandelen i byen for første halvår i 2014. Der kunne man se at spesialbutikkene og skobransjen hadde en stor nedgang – ikke bare sammenlignet med året før, men de siste årene.

– Det har kommet mange nye aktører på markedet, og konkurransen er sterkere. De nye skobutikken etablerer seg i hovedsak på kjøpesentrene, men til tross for det, har vi ikke inntrykk av at det går veldig dårlig med skobutikkene i sentrum, sier Nils Kristian Sørheim Nilsen, direktør for Næringsforeningen i Tromsøregionen.

I første halvdel av 2014 hadde bransjen «sko og reiseeffekter» en nedgang på 6,1 prosent i omsetningen. Man har også sett at flere skobutikker har lagt ned driften de siste årene.

I januar i år la Bianco ned driften på Jekta, og i mars 2013 la Rikke Sko ned i sentrum. Sørheim Nilsen spekulerer i at netthandel kan være grunn til nedgang i skohandelen.

Merker konkurransen

Håkon Løbach Willumsen er daglig leder i Tromsø Skotøimagasin, en familiebedrift som har holdt på innenfor skobransjen i hele 109 år. Han forteller at de helt klart merker konkurransen innenfor bransjen i dag.

– Den siste tiden har det vært en stor endring i konkurransen – ikke bare i skobransjen, men hele handelen. Det er mange flere butikker i Tromsø, og det er mange som slåss om de samme kronene, sier Løbach Willumsen.

Han legger til at økt reiseaktivitet også kan virke negativt på omsetningen for skobransjen i Tromsø.

– Netthandel har en formidabel økning, og folk reiser mye på ferie med tomme kofferter. Det merker vi. Når det er sagt, merker vi i sentrum den økte turismen. Den bidrar godt til omsetningen.

Tromsø Skotøimagasin har valgt å gjøre er en betydelig oppgradering av butikkene sine på Jekta og i sentrum.

– Dette er for å møte krav fra kundene og behovet for å lage bedre og mer effektiv butikk. Vi har satset på å gjøre det vi kan godt enda bedre, og det er skofaghandel. Vi ønsker å være en seriøs aktør på markedet, sier Løbach Willumsen.

Tromsø Skotøimagasin har i dag tre butikker i Tromsø.

Netthandel

Håkon Løbach Willumsen tror dog at det er viktig med personlig service for å kunne overleve.

– Det vil bare komme mer netthandel, men skal man ha fysiske butikker må man tilby noe som kanskje er vanskelig å tilby på nett, slik som fagkunnskap. Vi skal jo være glade for at vi har et produkt som folk ønsker å prøve på før de kjøper det, sier Løbach Willumsen.

Utfordringer

Han forteller at de merket effekten både hos kunder og personale av å flytte til nye lokaler både på Jekta og i sentrum. Men det er utfordringer.

– Vi ser nå at det er veldig utfordrende å øke omsetningen. Vi blir i tillegg presset på kostnadssidene, med blant annet lønninger og husleie. Det blir en utfordring å ha gode tall videre, men vi holder det gående, sier Løbach Willumsen.

Selve nedgangen har de ikke merket mye av, da omsetningen har holdt seg stabil de siste årene.

– Vi har hatt lik omsetning de siste årene, men vi merker at vi må skjerpe oss for å møte den konkurransen som finnes, sier Håkon Løbach Willumsen.

Ecco skor seg godt

Skobutikken Ecco på Jekta er en butikk som har hatt en positiv utvikling siden de etablerte seg i Tromsø.

To år på råd har de blitt kåret til årets butikk i Ecco-kjeden, og de har den nest beste omsetningen av alle de tyve Ecco-butikkene i landet.

– Vi gjør det bra, men vi har flinke folk og et godt utvalg, sier butikkeier Nina Wikestad.

Å drive butikk er generelt vanskelig. For å gjøre det bra er det flere faktorer som må være på plass, mener butikkeieren. Bra plassering, flinke ansatte og et godt utvalg, blant annet.

– Det er helt klart en fordel at vi holder til på Jekta. Kjøpesentrene vokser, sier Wikestad.

– Men ingenting kommer gratis, legger hun til.

Konkurranse

Wikestad mener det ikke er tvil om at det finnes konkurranse mellom butikkene. I perioden da Jekta åpnet så man en nedgang for sentrumsbutikkene. Nå har det begynt å stabilisere seg igjen.

– Jeg tror det er potensial i sentrum. Det må bare legges mer til rette, sier Wikestad.

Bare på Jekta finnes det seks skobutikker. Men det kan også være en fordel, mener butikkeieren.

– Det er kort vei for kundene å gå til neste skobutikk om de ikke finner det de leter etter her. Det kan virke som en fordel iblant, og vi står sterkt sammen her, sier hun.

Netthandelen mener Wikestad kan være positiv. Da kan kunder se gjennom utvalget på nett, for så å handle i butikken. Bare i fjor opplevde Ecco en økning på 20 prosent i omsetningen.

– Man kan ikke lene seg tilbake av den grunn. Man må kjenne på at ingenting er en selvfølge, og man må ta godt vare på kundene sine, sier Wikestad.

MERKER KONKURRANSE: Håkon Løbach Willumsen (til høyre), daglig leder i Tromsø Skotøimagasin forteller at de merker konkurranse innenfor handelen i Tromsø. Foto: Monika Aaserud