KONGSBAKKEN: Det meste er investert i; russeklærne, russepasset som gir inngang til alle de lokale festene også fremkomstmiddelet  for russetida.

– Vi har lagt ned sjela vår i russebilen vår, og vi har store planer for den, sier russepresident ved Kongsbakken skole, Nikolai Winsnes (18).

Store planer

Bilen, en van med plass til åtte stykker i, er allerede strippet ned og klar for å kles opp i ny festdrakt.

– Den skal se ut som en lounge og derfor får den ny parkett. Finerplatene på veggen skal trekkes om med stoff, et kult anlegg vil komme på plass, stolene vil bli trukket om i skinn, og speil vil bli montert i taket på russebilen, sier Winsnes.

– Slik vil man få følelsen av at man går inn i en lounge når man besøker bilen vår.

Foreløpig har han og resten av gjengen lagt ned mellom 10.000-15.000 kroner i russebilen, per person.

– Men tar man med russeklærna og russepasset, har vel hver og én av oss på bilen brukt vel 15.000-16.000 kroner vil jeg antyde, sier russepresidenten.

– Men fy søren så kul den vil bli.

Rimelig russetid

Mens noen bruker mer, går andre for helt andre alternative og billigere løsninger.

– Vi blir liksom sykkelrussen vi da. Det er utrolig billig, og vi sparer mye penger på det, sier Eline Tylden (18) ved Kongsbakken skole. Hun og venninna Johanna Solheim-Nilsen har valgt å gjøre russetida så rimelig som mulig.

– Til nå har vi brukt vel 2000 kroner til sammen på både russepasset og klærna, sier Tylden.

Hun tror at ved endt russetid vil hun til sammen ha brukt vel 3500 kroner.

– Jeg vil gjøre russetida så billig som mulig for meg.

Fornuftig valg

Valget ble tatt for bare et par uker siden.

– Det var helt spontant egentlig. For det første ville vi spare penger, og vi følte også på at det var bortkasta penger å kjøpe en bil når det er flere fester vi kan sykle til, eller sitte på med andre til. Det er flere vi vet om som har ekstra sitteplasser i bilene sine, sier Tylden.

– Men gjør vi det skal vi så klart betale for oss, sier jentene.

Russepresidenten mener russetida er en inkluderende tid, uansett om man velger å gå for bil eller kjøre kollektivt.

– Det at jentene velger å sykle i russetida er jo egentlig bare artig. De er veldig selvironiske med påfunnet sitt, og det synes jeg er kult.

Bra investering

Russepresidenten og gjengen hans har regnet på det. Etter endt russetid vil de nok ha brukt vel 10.000 kroner i drivstoff til russebilen deres.

– Personlig kommer jeg nok til å bruke 36.000 kroner i løpet av russetida. Det meste betaler jeg fra egen lomme, sier han.

Han forteller at mens noen russ får økonomisk støtte fra familien sin til feiringen, jobber andre for det enten på fritida, eller ved å gjøre dugnadsarbeid.

– Flere gjør varetelling for butikker, selger doruller eller kaker for forskjellige dugnadsselskap. Jeg føler de fleste sparer opp og legger mye arbeid i å få råd til russetida si selv, sier Winsnes

– Selv synes jeg at grensa går på 40.000 kroner. Hadde jeg brukt så mye, hadde jeg nok fått sjokk.

Jentene som velger å sykle, holder seg på et budsjett på under 5.000 kroner.

– Jeg vil ikke bruke mer enn 3.500 kroner, sier Tylden.

Russepresidenten er uansett klar i sitt svar.

– Russetida er den beste investeringen man gjør i livet sitt. Man legger jo tross alt penger i kameratskap og mange artige stunder.

Av Katharina Mila Hesby og Ronald Johansen (foto)