Trond Lind, lederen for Dysleksi Tromsø, har klaget Tromsø kommune inn for fylkesmannen på bakgrunn av det han mener er ulovlig oppstilte ventelister og organiseringen rundt disse hos kommunens pedagogisk-psykologiske tjeneste.

– Det har i mange år vært et problem med lange ventelister hos kommunen, og slike ventelister fratar elevene retten til spesialundervisning, sier Lind.

Tidstyv

Han forklarer organiseringen rundt ventelistene slik:

– Nå som alle elever skal få tilpasset undervisning, så skal også skolene prøve ut forskjellige tiltak før de kan henvise en elev til PPT. Dette kan gjerne ta 3–6 måneder, om ikke lengre. Denne utprøvingen og kartleggingen gjøres av et ressursteam og er pålagt alle skoler av Tromsø kommune. Dette betyr at ventelistene allerede starter på skolene.

Videre forteller Lind at ventelisten hos PPT er på tre måneder.

– Men flere foreldre får senere opplyst at ventelisten er nærmere 4–5 måneder. Deretter kommer en saksbehandlingstid på tre måneder, sier han.

Han omtaler utprøvingen i skolen som en tidstyv som forlenger ventetiden unødig.

-Denne tidstyven kommer i tillegg til ventelister på 4 måneder og saksbehandlingstid på 3 måneder. Det tilsier da at det vil ta kunne ta cirka 10 måneder å få utredet en elev. Enkelte elever vil oppleve en samlet ventetid på lengre enn ett år.

Ventet i nesten to skoleår

Han viser til et eksempel hvor en skoleelev på 6. trinn i Tromsø måtte vente nesten to skoleår på å få en sakkyndig vurdering hos PPT.

Foreldrene til eleven ønsker ikke å stå fram med navn, men sier til iTromsø at de allerede høsten i 5. klasse ba om å få en sakkyndig vurdering av barnet.

Først i mai i fjor, helt mot slutten av skoleåret i 5. klasse, hadde skolen et møte med PPT om å få hjelp til eleven.

Nesten ett år senere, i mars 2015, har foreldrene nå fått bekreftet at barnet har dysleksi.

– Det har tatt så lang tid at han ikke lenger trives på skolen. Å se på at andre lærer mens man selv sliter går ut over mestringsfølelsen. Det er trist at det har gått så lang tid fra vår første bekymringsmelding til det blir tatt tak i. Det har gått nesten to skoleår fra prosessen startet til han har fått hjelp. Vi er bekymret for det han har gått glipp av i mellomtiden, uttaler foreldrene.

Ikke akseptabelt

Lederen for Dysleksi Tromsø peker også på at den lange ventetiden vil resultere i at elever som blir henvist i 10. trinn ikke blir vurdert, og at tiltak ikke blir satt inn før de er ferdige i grunnskolen. På den måten mister de sin rett til spesialundervisning.

– Det er også slik at når PPT er ferdig med sin sakkyndighet bruker ofte skolene mer enn én måned på å fatte enkeltvedtak om spesialundervisning, som igjen fører til enda lengre venting på tiltak. Dette er ikke akseptabelt, konstaterer Lind.

Strider mot

Etter at Lind sendte inn en klage til Fylkesmannen i Troms rett før nyttår, ble det besluttet at Tromsø kommune skulle under lupen.

– Det står klart og tydelig i veiledningen fra Utdanningsdirektoratet at en vurdering av eleven skal skje innen rimelig tid og ikke over tre måneder. Det betyr at hvis skolen først trenger tre uker på å kartlegge, så må PPT egentlig bruke mindre enn tre måneder på saksbehandling. Her er det en del ting man absolutt bør sette fingeren på. Ventelister strider mot elevens rett til spesialundervisning og kommunen kan ikke operere med det. Da begår de lovbrudd overfor elevene, sier Eivind Bratsberg, konstituert utdanningsdirektør hos fylkesmannens oppvekst- og utdanningsavdeling.

Kommunen ble også i juni 2013 klagd inn for fylkesmannen for nettopp lange ventelister hos PP-tjenesten. Saken ble da avsluttet i juni 2014.

– Hvis det ikke har blitt bedre har vi en enda bedre grunn til å se nærmere på saken, sier Bratsberg.

– Ventetiden for lang

Som skoleeier har Tromsø kommune ansvar for grunnskoleutdanningen elevene tilbys. Anna Amdal Fyhn, byråd for utdanning, kan fortelle at de er godt kjent med saken og klagen som er sendt inn.

– Det jeg kan si er at vi har en utfordring i forhold til ventelister hos PPT. Fra en elev blir henvist og til saken er utredet skal det ikke ta lenger enn tre måneder. Det prøver vi å leve opp til, men vi ser at ventetiden er for lang. Jeg er ikke fornøyd med overskridelsene, og man kjenner på at man ikke leverer innenfor fristene som er satt. Men det er en forklaring på det.

Ifølge byråden fikk kommunen inn flere henvisninger høsten 2014. Den store økningen i antall saker, i tillegg til flere akuttsaker, sykemeldinger og mangel på vikarer, har gjort at den ordinære saksbehandlingstiden har blitt forskjøvet.

– Alt dette sett under ett gjør at vi har fått lange ventelister og en saksbehandlingstid på 4–5 måneder, sier Fyhn.

En utfordring

Hun legger til at de nå håper å komme i rute med sakene som har hatt lang ventetid.

– Alle sakene vi har fått inn er fordelt på saksbehandlerne og vi jobber for å kunne være à jour innen ett par måneder, sier hun.

-Men den lange ventetiden hos PPT har vist seg gjennom flere år å være et tilbakevendende problem. Hvordan skal dere sikre at det ikke oppstår ventelister på nytt?

– Vi har ventelister med jevne mellomrom, og det går på saker som er meldt inn og kapasiteten hos PPT. Vårt mål er å ikke ha avvik, men det er en utfordring å ligge innenfor lovens rammer.

Vi kan ikke forsikre oss mot slike avvik, og kan ikke love at det ikke vil skje. Det må vi være ærlige om når man opererer med tidsfrister, svarer Fyhn.

Satser på de yngste

Siden 2013 har arbeidet i skolen vært hatt som mål å henvise elever så tidlig som mulig, slik at de slipper å gå gjennom skolen uten tilpasset undervisning.

– Det er ikke bra at elever kommer helt opp på ungdomstrinnet før de får hjelp. Vi må ta det så tidlig som mulig og satse på de yngste. Når vi ser at økningen kommer på de høyere trinnene tyder det på at jobben på de yngre trinnene ikke har vært god nok. Det skal ikke gå for langt i skoleløpet før det blir oppdaget. Det er påfallende og vi må diskutere hva som svikter her og hvordan vi kan håndtere det riktig. Der kommer prioriteringen med tilpasset opplæring blant de yngste inn i større grad enn vi har gjort til nå.

– I klagen vises det til at det tar for lang tid for skolene å vurdere elevene før de henvises til PPT. Hvorfor er det slik?

– At noen hevder det brukes for lang tid kan ikke jeg si noe om. Det er individuelt for hver skole hvor lang tid det tar, og det har noe med hvilken tilrettelegging elevene trenger. Skolene må bruke en viss tid for å vite hva de skal henvise videre. PPT sitter også i skoleteamet og sier selv at ordningen med å ha ressursteam i skolen fungerer godt. Hovedinnsatsen rettes inn mot 1.–4. klasse blant de yngste elevene. Mantraet vårt er å starte tidlig, men vi kan alltid bli bedre.

IKKE FORNØYD: Byråd for utdanning, Anna Amdal Fyhn, er ikke fornøyd med overskridelsene, og innrømmer at det er en utfordring å ligge innenfor lovens rammer. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen
Foto: Ronald Johansen
Foto: Ronald Johansen