Onsdag 22. februar 1961 klokken 11.00 fant den offisielle åpningen av Fjellheisen sted. Det var Helge Jakobsen som holdt åpningstalen. Hans far, Anton Jakobsen, som var ordfører i Tromsøysund, klippet båndet.

Byggstart

I 1958 startet byggingen av anlegget. Det var montert en arbeidsheis på sørsiden av Fjellheisen i byggeperioden. Denne ble brukt til transport av materiale og utstyr. Den kunne ikke frakte personer, dermed måtte arbeidsfolkene gå opp, står det beskrevet på Fjellheisen sin egen hjemmeside.

Fjellheisen ble bygget av Brødrene Jakobsen Rederi. De drev den gang med fangst, fiske og ekspedisjoner i Arktis og Antarktisk. Det er derfor kjennemerkene på gondolene i dag bærer bilder av isbjørner og seler.

«Hell og lykke»

Etter tre år med bygging var det endelig klart for åpning av taubanen. Med overskriften «Måtte hell og lykke følge Fjellheisen» preget begivenheten store deler av forsiden av Bladet Tromsø torsdag 23. februar 1961.

«Flaggene smalt i vinden, regnkledde barn kom klassevis trampende fram i motvind og snøsørpe mens regnet høljet ned», står det skrevet i artikkelen fra 1961.

Til tross for at de ikke hadde værgudene med seg, blir det omtalt som en storslått festdag. Tromsø by og Tromsøysund kommune var tallrikt og allsidig presentert. Til stede var også blant annet folk fra Landlagets for Reiseliv, Oslos turistsjef og SAS.

Nye milepæl

Etter over 50 år som en populær turistattraksjon i Tromsø er det ikke tvil om at både hell og lykke har vært med Fjellheisen, som ble uttalt under åpningen.

Høsten 2015 er det igjen duket for en ny milepæl i Fjellheisens historie. Da starter arbeidet med å få på plass nye gondoler.

– Det er første gang de byttes ut siden åpningen. Vi vil beholde både isbjørnen og selen på gondolene, fordi de symboliserer hvordan Fjellheisen ble finansiert og bygget, forklarer et av barnebarna til Helge Jakobsen, Tom Schreuder.

Han er daglig leder i Skips AS Nordfisk, som eier Fjellheisen og Fjellstua i dag. Han forklarer at det ikke bare blir nye gondoler etter utbyggingen.

– Det blir nytt maskineri og kjøresystem. Samtidig får vi tilrettelagt for rullestolbrukere. Det blir et stort løft for oss, sier Schreuder.