De siste fem årene har Troms politidistrikt opprettet to straffesaker for pirattaxikjøring.

– Politiet i Tromsø har ikke prioritert disse sakene høyt, fordi mange andre straffesaker har hatt høyere prioritet, sier Hans Martin Moen, leder av ordensseksjonen på Tromsø politistasjon.

LES OGSÅ: Slik tjener de tusenvis ulovlig hver helg!

Begge straffesakene ble for øvrig henlagt.

– For å gi en straffereaksjon må vi kunne føre bevis for at sjåføren har brutt paragraf fire i yrkestransportloven. Det vil si at vedkommende har kjørt, eller forsøkt å kjøre, personer mot betaling til tross for at vedkommende ikke hadde godkjent tillatelse til å kunne gjøre det. Det er ikke alltid like lett å føre bevis at kjøringen har skjedd mot vederlag.

Bruker sosiale medier

Thomas Johansen, daglig leder i Din Taxi, er fullt klar over at det florerer av pirattaxisjåfører i Tromsø.

– Vi vet at det eksisterer et betydelig marked for pirattaxivirksomhet. Det er åpenbart at sosiale medier letter annonseringen av slik virksomhet, noe som i prinsippet kan gjøre at volumet øker. Vi kan ikke si så mye om dette er et voksende marked eller ikke. Vi kan imidlertid se at tilbudet er i endring, og flere driver slik virksomhet i større skala.

Moen er klar over at piratsjåførene befinner seg på sosiale medier, deriblant Facebook.

– Vi kjenner til at det forskjellige steder i landet er opprettet facebookgrupper. Hvor grensen går for straffbar overtredelse, vites ikke. Jeg kjenner ikke til noen dommer på dette. Kanskje er det ikke prøvd rettslig ennå.

Blir du tatt for pirattaxivirksomhet, kan en enkel annonsering på sosiale medier bli brukt mot deg i retten.

– Nå er det slikt at vi har fri bevisbedømmelse, det vil si at alle opplysninger kan bli brukt i etterforskning, sier Arvid Isaksen, politiadvokat i Troms politidistrikt.

Har forståelse for politiet

Johansen skule ønske at politiet hadde gjort mer i kampen mot piratene.

– Vi skulle selvsagt ønske at de hadde større fokus på slik virksomhet, men vi må ha forståelse for at dette er ressurskrevende. Vi er glade for at det fra tid til annen gjøres noe fra politiets side, men vi skulle selvsagt sett at dette ble tatt mer alvorlig og at alle involverte etater samarbeidet for å fjerne slik virksomhet fra veiene.

– Kan dere gjøre noe?

– Drosjenæringen kan bidra med å levere bedre produkter. Vi må være tilgjengelig og til stede når publikum trenger transport. Det er utfordrende å tilpasse tilbudet i et marked som svinger fra mandag kveld i juli til en lørdag natt i julebordstiden. Her må vi ha tett dialog med, og forståelse fra, løyvemyndigheter og kommune. Ikke minst må holdeplasser i sentrum legges lett tilgjengelig for publikum. Drosjene må gis rammebetingelser til å gjøre jobben enda bedre.

Tips politiet

Hans Martin Moen oppfordrer publikum til å tipse politiet dersom de har mistanke om pirattaxivirksomhet.

– Selv om ikke disse sakene har hatt høy prioritet, vil de bli etterforsket hvis det er skjellig grunn til mistanke om pirattaxi. Dersom publikum har tips til politiet om pirattaxikjøring, vil vi gjerne ha disse opplysningene slik at vi kan følge opp når det er grunnlag for det. Vi vil forhåpentlig kunne forebygge slik kjøring ved å kontrollere aktuelle sjåfører, og tilkjennegi vår mistanke om pirattaxikjøring.

– På hvilken måte kan dere kontrollere aktuelle sjåfører?

– Ved vanlige trafikkontroller, eller ved at vi tar kontakt med aktuell sjåfør og snakker med vedkommende. Det vil neppe bli noe problem å få dem «i tale».

Sitter du på en pirattaxi og du blir utsatt for trafikkulykke, vil man være forsikret.

– I hovedsak er passasjeren vernet gjennom forsikringen, verre er det med sjåføren, forteller Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

– Hva mener du med det?

– Legges det fram håndfaste bevis på at man har kjørt som næringsdrivende, vil den vanlige forsikringsavtalen bli satt til side. Sjåføren og bilen vil dermed ikke være forsikret.

FORSTÅELSE: Thomas Johansen, daglig leder i Din Taxi, har forståelse for at politiet ikke har mulighet til å bruke store ressurser på å ta pirattaxisjåfører. Foto: Trond Tomassen