Bybildet

Gikk til kamp mot uadressert reklame i 1977

Det er nesten trøstende å oppdage at mye av det vi irriterer oss over i dag, irriterte våre foreldre og besteforeldre like mye.

1969: Otium ligger like over enden av brua, et lite stykke til venstre for Ishavskatedralen på dette flyfotoet fra 1969. Bildene er gjengitt med tillatelse fra Perspektivet Museum. Foto: Fjellanger WiderøeFoto: Fjellanger Widerøe AS

Eksklusiv

Jobben min består i stor grad av arkiver og ikke minst iTromsøs eget avisarkiv tilbake til 1898.

Og da er det mye rart som kan dukke opp. Avisene har tross alt vært en ventil for folkepsyken lenge. I dag skal vi riktignok ikke så langt tilbake, da det som irriterer oss i dag er mer et moderne problem, nemlig uadressert reklame.

Hvis du er som de fleste av oss, er dette et av de største i-landsproblemene vi står overfor i hverdagen.

Hauger med glanset, miljøfiendtlig papir gliser imot deg med kjekke og pene modeller med perlehvite tenner og lovnader om vekttap, lengre liv eller (i verste fall) en ny dings du kan trøste deg med.


Spar oss!

– Spar oss fra alle de fine og dyre reklametrykksakene. Vi finner daglig postkassene nærmest oversvømt av alle mulige tilbud som vi absolutt ikke har bruk for. Det er slik at det knapt nok blir plass til den post og aviser vi kal ha, fortalte en eldre dame bosatt på Otium i Tromsdalen til Byrunden 1. desember 1977.

Julehandelen sto vel for døra og noe sier meg at handelsstanden var like interessert i å øke juleomsetningen på 70-tallet som den er i dag (hvor julehandelen har vart i flere måneder allerede).

Den gamle damen gjorde som de fleste gjør i dag:

Ønsker ikke stereolåt

– Vi hiver det omgående og så blir det renovasjonen som får besværet. Vi synes synd på postfolkene som skal bebyrdes med slikt absolutt i utrengsmål.

Og utvalget i tilbud var overraskende rikt.

– I går var utvalget en sak fra et byggefirma, et om stereoanlegg og mer til pluss et riktig fargestrålende tilbud på kjellerinnredninger. Ikke har vi kjeller, ikke skal vi bygge og stereolåt ønsker vi oss absolutt ikke.

5. desember trykte Byrunden en støtteerklæring til Otium fra Håpet. Den inneholdt også et godt råd.

– I høyblokka på Håpet har beboerne funnet fram til en lettvint ordning. De har plassert ei tom pappeske like under postkassene. Det forlyder at pappeska fylles fort.

Reservasjon

Hvorvidt dette er første gangen en slik praksis ble introdusert, vites ei, men de aller fleste av oss har vel sett den satt ut i livet. I tillegg til at mange av oss har praktisert den.

Vi tviler på at den gamle damen fra Otium fikk oppleve den dagen da hennes kamp ble kronet med seier.

Den dagen kunne man endelig slippe all reklamen bare ved hjelp av et lite klistremerke.

Utformingen av klistremerket er ikke så viktig som meningen, og rundt omkring i byen har man brukt fantasien. Som en nabo som har skrevet:

– Uadressert reklame? NEI, TAKK! IKEA? Ja, takk!

19. juni 2009 ble markedsføringsloven endret og man kunne endelig reservere seg mot uadressert reklame.