Like over nyttår, 4. januar, offentliggjøres neste års etapper i Arctic Race of Norway.
Arctic Race-sjef Knut-Eirik Dybdal er sedvanlig hemmelighetsfull noen få måneder før neste års etapper blir klare.
- Vi jobber med flere ulike alternativer. Og har et klart bilde på hva vi ønsker. Vi skal nordover i hvert fall, sier Dybdal.
Det siste er ikke noen overraskende nyhet med tanke på at Arctic Race i fjor fant sted i Helgeland og Salten - sågar til dels noen mil sør for polarsirkelen.
Murmansk uaktuell
Derimot kan Dybdal allerede slå fast at ideen om en etappe til Murmansk - som iTromsø først omtalte helt tilbake i januar 2015 - ikke er aktuelt allerede neste år.
- Vi ser allerede nå at det blir vanskelig å få til Murmansk til neste år. Det er enda mer som må på plass for at vi skal klare det en gang i fremtiden, sier rittlederen.
"Fasiten" så langt viser at én stor nordnorsk region, Øst-Finnmark, står uten besøk av Arctic Race. Med storbyen Murmansk i øst uaktuell, ønsker man trolig å kombinere eventuelle etapper i Øst-Finnmark med andre storbyer.
By-tradisjon
Byer som Bodø og Harstad har allerede vært inkludert i to utgaver av Arctic Race, mens Tromsø etter fire år med nordnorsk sommersykkelfest står med besøket i 2014 som det éne til nå.
- Det kan godt hende at det blir byer som man bruker. Vi er nødt til å bruke byer for overnatting. Som har en kapasitet som gjør at vi må være der. Det er fordi vi ikke har andre alternativer å være, sier Dybdal.
Jokeren i øst
Noen mil øst for Tromsø er det sterke pådrivere for å få rittet til regionen. Lyngen er kjent for sin spektakulære natur, men har foreløpig ikke vært vertskap for Arctic Race-etapper.
Torsdag i neste uker besøker Knut-Eirik Dybdal kommunen, blant annet for å holde foredrag.
- Vi ønsker Arctic Race veldig velkommen hit. Vi mener selvfølgelig at vi har noe å by på, med det råeste av natur i Nord-Norge, sier Lyngen-ordfører Dan Håvard Johnsen til iTromsø.
- Skal man noen gang sykle mellom fjæra og 1.800 meter høye fjell, så er det jo i Lyngen. Det kan bli helt enorme naturbilder å sende ut til resten av verden, maner ordføreren videre.
Finland?
Han mener en etappe fra Russelv i Nord-Lenangen til Tromsø på 22-23 mil kan være et aktuelt scenario.
- Det vil være en veldig flat etappe, påpeker Johnsen.
Ønsker man tøffere stigninger og et multinasjonalt konsept, så mener Lyngen-ordføreren at en etappe mot Kilpisjärvi ved finskegrensen er et spennende alternativ.
- Det vil være en fantastisk etappe på snaut 20 mil med bratt stigning på slutten, sier han.
Uansett har Tromsø en sterk støttespiller for å få rittet til å svinge innom Nord-Troms-regionen neste år.
- Man ser på forskjellige typer logistikkløsninger. Man kan ikke ha flere typer forflytninger over lange avstander, men det er mulig å gjøre en slik i løpet av rittet, sier Knut-Eirik Dybdal.
Tromsø-ordfører Kristin Røymo har ikke vært tilgjengelig for kommentar i dag.