I dag var Rach og Arctic Race-sirkuset på plass så langt nord på fastlands-Norge som man kommer - på Nordkapp. Direktøren avslører at man til neste år vil flytte rittet langt sørover.

- Neste år går vi tilbake sør. Sannsynligvis havner vi sør for Tromsø igjen. Hvilket område kan jeg ikke si, fordi vi ennå jobber med det. Det er i ånden med at vi skal finne nye plasser og være et ritt for hele Nord-Norge, sier Rach til itromso.no.

En annen ARN-direktør, rittets grunnlegger Knut-Eirik Dybdal, avslører at man har "kjørt rundt" for å se etter nye plasser for å legge Arctic Race of Norway-etapper i 2015, men er ikke like kategorisk som sin luxembourgske lederkollega.

- Vi må bygge de rette elementene i forhold til det sportslige. Om det vil si at vi må starte nord for Tromsø eller sør for Tromsø det må vi se. Det handler om fly, hvordan vi skal transportere løperne og hvor skal de bo på hotell, sier Dybdal.

Men legger til:

- Men jeg kan si ganske sikkert: Ja, Troms og Nordland blir det neste år.

Til Polarsirkelen?

Det betyr at Øst-Finnmark etter alle solemerker må vente i minst to år til på å få sykkelproffene på besøk. Mens Bodø, Lofoten, Vesterålen og Harstad hadde etapper i fjor, venter også befolkningstunge områder rundt Finnsnes, Narvik og ikke minst på Helgeland på Arctic Race-etapper.

Claude Rach bekrefter at Mo I Rana er en plass han selv har besøkt.

- Passerer dere Polarsirkelen til neste år?

- Racet skal i all hovedsak foregå nord for polarsirkelen. Det betyr ikke at vi ikke skal passere polarsirkelen noen gang.

Fem etapper?

I fjor hadde man sterke ambisjoner i Arctic Race-ledelsen om fem etapper til rittet. Det vil åpne for å bruke større deler av landsdelen i ett og samme år. I år fikk man utvidet fra fire til fem dager i den internasjonale kalenderen. Likevel har man inntil videre stått på fire etapper.

- Det er på grunn av at Polen rundt og andre store ritt er så nært i tid til dette. Hvis vi skulle hatt en dag ekstra, så hadde vi nok fått dårligere ryttere. Vi ønsker at de skal velge oss uansett. Da må vi bygge det opp på blant annet de elementene, sier Knut-Eirik Dybdal.

Rittet kan skilte med en solid fremgang i sportslig status i år. 20 Tour de France-ryttere er på startstreken i år mot kun fire i fjor. Likevel var det norske Lars Petter Nordhaug som var raskest opp stigningen til målstreken på Nordkapp-platået.

Og selv om Arctic Race kan flyttes over 100 mil sørover, er Claude Rach synlig entusiastisk i møtet med det nordligste fastlands-Norge kan by på.

- Mitt inntrykk er at det er en ny plass igjen ulikt alt alle har sett før. Nordkapp er Nordkapp. Man må ikke si noe mer. Det skiller seg ut, sier luxembourgeren.