Tromsø Storm har hatt maskoten ”Kulingen” siden 2000, men i de to første hjemmekampene denne sesongen har isbjørnen glimtet med sitt fravær. I toppoppgjøret mot Gimle på søndag gjør maskoten comeback i ny drakt.

Styremedlem i Tromsø Storm, Ørjan Hansen, håper at det kan være en utløsende faktor til at klubben klarer å heve publikumssnittet sitt igjen.

– Totalt sett har vi hatt et snitt på rundt 1.000 tilskuere på 2000-tallet. I de to første hjemmekampene denne sesongen har det kommet rundt 800 stykker, og med ”Kulingen” på plass igjen håper vi at det kommer over 1.000 stykker på søndag. Det er jo i tillegg et toppoppgjør mellom første- og andreplass på tabellen, så det blir nok severdig, forteller Hansen.

Les også: Moses-avtale gikk i vasken

Spesialbestilt fra England

Den nye drakten er spesialbestilt fra England, og kommer fra samme produsent som lager drakter til maskotene i Premier League.

– Der er Storm i hvert fall på samme nivå som Manchester United, uten sammenligning for øvrig, sier Thomas Johansen som er daglig leder i Din Taxi og gliser.

De er initiativtakere bak den nye drakten som koster drøye 30.000 kroner. Selv om det er en tøff økonomisk hverdag for klubben har det aldri vært noe tema at pengene skal gå til andre ting.

– Nei, dette er jo en gave og noe vi er utrolig takknemlige for. En maskot er et viktig innslag i en basketballkamp, så dette kommer veldig godt med, sier Hansen.

Les også: «Billy Wilson ble skadet. Det øker Storms sjanser til å bli et vinnerlag.»

Sykehusbesøk

Tromsø Storm har også planer om å bruke ”Kulingen” i flere anledninger.

– Vi besøker alltid barneavdelinga på sykehuset før jul, og der blir det naturlig å ta med maskoten. I tillegg vil den nok bli synlig i mange sammenhenger for oss fremover, avslutter Ørjan Hansen.