Torsdag fikk Hætta sin andre henvendelse fra Kina på en måned.

– Det begynner å skje noe på det kinesiske markedet. Det er et nytt marked for oss, og det er veldig spennende, sier Nils I. Hætta til iTromsø.

– Stort marked

I Kina bor det omtrent 1,3 milliarder mennesker. Alle kommer nok ikke til MSM, men økt interesse i Kina kan bety millioner i MSM-kassa.

– For oss er alle markeder er interessante, spesielt når de er helt nye. Kina er et stort marked, og det finnes pengesterke folk der som er villige til å reise, erkjenner Hætta.

I fjor hadde Oslo maraton et totalt antall deltakere på i overkant av 26.000.

– Vi har gjort et estimat som viser hvor mye det betyr for Oslo. Det viser seg at de legger igjen rundt 60 millioner kroner i byen, sier Odd Arne Støstad Marsteinstredet, markeds- og kommunikasjonssjef i Oslo maraton.

– Dette er estimert på grunnlag av løperne, påpeker han.

Ti millioner

I fjor var det 5.265 deltakere på MSM, omtrent en femtedel av Oslo. Med det samme estimatet legger løperne igjen i overkant av ti millioner.

LES OGSÅ: Første pallplass i squash

Marsteinsredet peker derfor på Kina som en nøkkel til å øke inntektene.

– Hvis de klarer å utnytte potensial med Kina ligger det mye der. Et arrangement er avhengig av folk melder seg på. Jo flere påmeldte, jo større inntekt til arrangøren og større inntekt til byen, sier han.

Hætta i MSM tror neppe det blir noe kinesisk folkefest i Tromsøs gater til sommeren.

Følg iTromsø-sporten på Facebook

– Det er bare fire måneder til løpet, så det er vanskelig å si. Hvis de får ut budskapet fort, kan det gå.

Må profileres

Men på sikt virker Hætta å ha klokkertro på Kina.

– Det tar nok en stund før det er etablert, og det må profileres. Etter hvert håper vi det øker gradvis, sier han forhåpningsfullt.

LES OGSÅ: Lynvingen som kan bli TIL-back

Trolig er hjelpen MSM får fra Visit Tromsø verdifull. De hjelper MSM med profilering i utlandet, og har bidratt til at MSM har vokst seg større og større.

– Midnight Sun Marathon er et av de mest internasjonal arrangementene vi har i byen. Det er ikke bare viktig for byen, men for hele Nord-Norge som reisemål, forteller Trond Øverås, daglig leder i Visit Tromsø.

MSM-GENERAL: Her er Nils I. Hætta avbildet under Mørketidsløpet. Foto: Ronald Johansen