Torsdag starter den tredje utgaven av det internasjonale sykkelrittet i Harstad.

Årets utgave starter i Harstad og beveger seg gjennom Evenskjer, Setermoen, Finnsnes, Målselv og Narvik.

Neste års ritt er allerede bestemt at skal legges lenger sørover til Bodø og Helgeland. Dermed blir det tidligst en retur til Tromsø for det store sykkelrittet i 2017. Likevel er det mye som tyder på at det vil ta enda lengre tid før Tromsøs befolkning igjen får se verdenseliten sykle i mål i Storgata.

– Vi har allerede offentliggjort hvor vi skal ha det i 2016, så får vi begynne å se på hvilke regionale muligheter vi har i 2017. Det er en større kabal som må gå opp og det er ett område vi ikke har vært i og det er i Øst-Finnmark, så vi har faktisk begynt en dialog med Murmansk for å se om man kan få til noe i kombinasjon i et annet og nytt område, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal til iTromsø.

– Sportslige i fokus

Selv om Øst-Finnmark er et ønskeområde å få til for ARON-ledelsen, er de sportslige hensynene fortsatt viktigst.

Der har Tromsø gode vilkår.

– Vi hadde en god sportslig konkurranse der i fjor der det ble en intens kamp om seieren, blant annet skilte det kun to sekunder fra seieren for Alexander Kristoff opp til Steven Kruijswijk som vant, så det teller helt klart, sier Dybdal.

Dybdal vil heller ikke utelukke Tromsø for 2017, selv om man ser østover.

– Det sportslige hensynet veier alltid tyngst. Det skal være god en løype med start og målgang for rytterne. Vi kan ikke tenke at de skal på en chartertur gjennom Nord-Norge. Det kan for eksempel være en kombinasjon med Øst-Finnmark og Lofoten, Alta eller Tromsø. Det har med logistikk og forflytning å gjøre også, sier Dybal.

Svalbard-drøm

Svalbard har tidligere vært nevnt som et ønskeområde for å få til noe i forbindelse med det nordnorske etapperittet.

Det er en drøm Dybdal fortsatt bærer på.

– Men det er svært vanskelig å få til logistikkmessig. Man må være nærme en flyplass slik at rytterne kan starte rett på, sier Dybdal.