– Jeg og teamet mitt har fått så utrolig mye dritt de siste 48 timene at det knapt er til å tro, sier Goldbridge i en videosnutt på tirsdag – som egentlig handler om noe annet.

– Det er kvalmende, sier han.

Goldbridge er grunnlegger og frontfigur for fan-nettsiden The United Stand, dedikert utelukkende til Manchester United.

De er blitt store. Og kontroversielle, begge deler mye på grunn av Goldbridges krasse meninger.

– Det er det samme i alle bransjer. Du vil aldri kunne blidgjøre alle, og det er derfor vi ikke er de eneste som driver med dette. De som kritiserer oss, ser ikke nødvendigvis på innholdet vårt, sier sosiale medier-ansvarlig i The United Stand, Ryan Johnston, til VG.

Ryan Johnston

Sosiale medier-ansvarlig i The United Stand

Men nå står han og teamet altså i en liten storm.

5. februar fikk The United Stand sitt største gjennomslag noensinne. Danske Rasmus Højlund, som virkelig var en het potet akkurat da, hadde sagt ja til å gjennomføre et eksklusivt intervju.

Intervjuet varer 15 minutter og er på ingen måte kontroversielt i seg selv.

Likevel ble det bråk da en annen supporterside – United We Stand – forrige helg publiserte opplysninger om at flere medspillere var misfornøyd med at Højlund stilte til intervju hos Goldbridge.

Årsaken skal ha vært at Goldbridges kanal blant annet forbindes med å spre negativ omtale av United-spillere for å få oppmerksomhet. Højlund-kritikken har fått bred omtale i engelske medier.

GIKK UT MOT KANALEN: Superstjernen Marcus Rashford tok til Twitter for å gå ut mot «skadelige rykter» da overgangsrykter rundt ham ble diskutert i en av deres livesendinger i fjor høst. Foto: Molly Darlington / Reuters / NTB

– Vi prøver å gå vekk fra normene, og vi føler vi fortsatt driver ting fremover. Højlund har vært fan av det vi har gjort i lang tid. Diskusjonene startet i august for å få intervjuet, og det ble ikke gjort før februar, sier Johnston.

Han sier de måtte dokumentere grundig overfor klubben hvorfor akkurat de burde få dette intervjuet.

Nå meldes det om drapstrusler til Goldbridge og hans team, politiet bekrefter til Daily Mail at det etterforskes. Og det er dét Goldbridge mener med kvalmende oppførsel.

«Du er død om du viser deg på Old Trafford», er blant meldingene som er kommet inn, skriver avisen.

I tillegg blir frontfiguren anklaget for å ikke være supporter, men en som jager pengene.

– Det jeg kan si, er at folk har aldri likt oss. Når sjalusi og hat kommer inn i bildet, finner folk på ting. Det er galskap å tro at Mark kan fake dette, og det tre ganger daglig. Hvis han faker, fortjener han en Oscar, sier Johnston.

Ekspert: Utfordrer det etablerte

Engelsk fotball er generelt sett konservativt. Klubbene har langvarige og tette bånd med TV-kanaler og aviser, og har gjennom årtier hatt sine foretrukne kanaler for å kommunisere til supporterne.

Derfor er Højlund-intervjuet spesielt, sier Richard Jones. Han er direktør for journalistikk ved University of Salford i Manchester.

– Noen av disse kanalene er blitt så store at klubbene ikke kan ignorere dem. Goldbridge er blitt så populær at det er en bedre måte å kommunisere med fansen, og gjør det bedre å bruke ham enn avisene, analyserer Jones.

Richard Jones

Direktør for journalistikk ved universitetet i Salford, Manchester

Højlund-intervjuet er et intervju avisene gjerne skulle hatt selv. Men ved at det blir gitt til Goldbridge, viser det at en ny aktør utfordrer det etablerte.

Samtidig: Goldbridges kontroversielle profil i sosiale medier gjør at klubben er ekstra forsiktig med å gi dem tilgang til en superstjerne som Højlund, sier Jones. For slikt gir legitimitet.

Men hvordan er de blitt mottatt i presserommet for øvrig?

– Folk var nølende til oss i begynnelsen, på grunn av tidligere konfrontasjoner. Nær tre år senere er det bedre. I begynnelsen var det en kald mottagelse, men vi er blitt mer og mer akseptert, sier Ryan Johnston i The United Stand.