I dag ruller vi ut 15 bydelsaviser. Bydelsavisene vil ha egne seksjoner på itromso.no og egen Facebook-side.

- Dette er en merkedag for Mediehuset iTromsø, sier konstituert sjefredaktør Jonny Hansen.

- Med de mulighetene den digitale tidsalderen gir til å nå ut veldig lokalt, så er det naturlig at vi legger til rette for å gi leserne der ute et bedre og bredere stofftilbud. Det ligger i lokalavisas natur å gjøre det grepet vi nå gjør, legger sjefredaktøren til.

Hele kommunen skal dekkes av de 15 bydelsavisene. Klikk på lenken under for å se listen.

Her kan du lese superlokal avis.

Lover godt trykk

Prosjektansvarlig for Superlokal hos Mediehuset iTromsø, Lars Eidissen, varsler at man skal ha godt trykk på bydelssidene.

- Vi har satt som mål at vi skal ha minst tre redaksjonelle saker i hver bydelsavis ukentlig, og vi skal være ute i hver bydel på ukentlig basis. Det er et stort engasjement rundt denne satsingen internt på huset, forteller Eidissen.

Samtidig skal det også være annet innhold på bydelssidene.

- Vi satser blant annet på å publisere fine leserbilder. Etterhvert kommer også flere elementer inn, som blant annet oversikt over lokale arrangementer, sier Eidissen.

- Mange er opptatt av det nære

Camilla Solheim er sjef for sosiale medier hos iTromsø. Hun håper og tror at det vil være godt engasjement og mye leserbidrag til bydelssidene.

- Dette er en utrolig spennende satsing. Vi ser at det er mange som er veldig opptatt av det lokale og hva som skjer i nabolaget sitt. Tromsø er en så stor by at det ikke er gitt at man klarer å følge med på det som skjer i nærområdet sitt. Her håper vi at det kan være en gyllen mulighet for alle til å ta en større del i det som skjer, sier Solheim og fortsetter:

- Vi ser allerede i dag at for eksempel Instagram flommer over av bilder fra de forskjellige bydelene. Vi håper at noen har lyst til å dele bildene på våre sider. Med å hashtagge dem med #superlokal kan vi dele bildene på våre sider.

- Vil få frem menneskene

Det er satt av egne journalister til å dekke hver enkelt bydel.

- Det viser at vi tar bydelene på alvor. Det er mye godt å hente der ute, og vi har som mediehus en viktig rolle å spille for å fortelle og formidle hva som skjer i bydelene. Og bydelene kan formidle ovenfor andre hva de er opptatt av, sier Jonny Hansen.

- Den gode lokalsaken handler om å løfte fram både smått og stort som skjer superlokalt. Det være seg gladsaker eller et kritisk søkelys. Den gode lokalsaken får også fram menneskene bak det som rører seg i bydelen, mener Marte Gilstad (24) som skal dekke Gyllenborg.

Flere av lokaljournalistene vil dekke bydeler hvor de selv bor.

- Jeg vil lære å kjenne min egen bydel bedre, sier Lunheim-bosatte Christer Pedersen (47), som skal dekke området nordover på fastlandet for iTromsø Kroken.

Sentrumsbosatte Monika Aaserud (29) skal dekke distriktsdelen av kommunen på Sør-Kvaløya.

- Jeg forbinder Sør-Kvaløya med vakker natur! Noen av de vakreste plassene jeg vet om i hele verden er Sommarøy, Tromvik og Grøtfjord. Jeg har inntrykk av at menneskene som bor her har mye å by på. Den positive gjengen i Kaldfornia Sportsklubb er flinke til å få ting til å skje. På Sommarøy finnes det mange spennende mennesker, som tør og vil satse på det utradisjonelle. I vinter var Kaldfjord full av hvaler, noe som førte til storinnrykk av turister. De som bor på Sør-Kvaløya har spektakulære naturopplevelser tilgjenglig rett på utsiden av stuedøra, sier en av iTromsøs 15 bydelsjournalister.

Positive

iTromsø ønsker naturligvis tett kontakt med nærmiljøene ute i bydelene. I den sammenheng har man allerede presentert planene for satsingen for de ti bydelsrådene i kommunen.

- Dette ser bra ut. Det er veldig positivt at bydelene dekkes av egne journalister. Det tror jeg kan føre tiil mer kontinuitet og at ting blir fulgt bedre opp, sier leder av Tromsdalen bydelsråd, John Pedersen.