Arbeiderpartiet har hittil holdt lav profil når det gjelder den mye omdiskuterte Kvaløyforbindelsen og prosessen rundt. Byrådslederkandidat Kristin Røymo tar nå bladet fra munnen.

– Håkøya fremstår som det mest fremtidsrettede alternativet, både av hensyn til fremtidig boligbygging i den sørlige delen av Kvaløy, men også for å avlaste trafikksituasjonen både i Giæverbukta og på Kvaløysletta, sier Røymo.

Spesiell situasjon

Tirsdag denne uken la Statens vegvesen fram sin faglige vurdering der de anbefalte å bygge en ny bru noen kilometer unna Sandnessundbrua. Planarbeid og utredninger har tatt to år og har kostet 10 millioner kroner. Bare timer etter, vedtok byutviklingskomiteen å gå for et langt dyrere alternativ, stikk i strid med den faglige vurderingen.

Høyre og Frp som la fram forslaget i komiteen, fikk vedtatt saken med seks mot fire stemmer. Arbeiderpartiet stemte imot. Nå har de imidlertid snudd.

– Vi har kommet i en spesiell situasjon med denne saken, det har vel aldri skjedd før at vi har vedtatt en sak før den er seriøst behandlet med åpenhet og offentlig debatt. Vi ber byrådspartiene om å samarbeide og vi er klare til gjøre vårt for å få prosessen på sporet igjen. Vi er alle avhengig av et tett samarbeid med både fylke, stat og fagpersonell for å få en ny forbindelse raskt. Vi må for all del unngå en ny Ramfjord-sak, sier Røymo.

Kritisk til Høyre og Frp

Prosessen rundt saken har skapt stor debatt og Kvaløysletta bydelsråd har også kritisert politikerne.

Arbeiderpartiets byrådslederkandidat legger ikke skjul på at hun er kritisk til prosessen ført av Høyre og Frp som hun karakteriserer som både spesiell og uryddig.

– Jeg håper at byrådet og Øyvind Hilmarsen ikke har sporet av i hele planleggingen av en ny forbindelse. Vi er inne i en veldig uklar situasjon, som de må ta ansvar for slik at vi nå forener kreftene, sier Røymo.

Hilmarsen: – Godt samarbeid

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen (H) tar kritikken fra Ap med knusende ro.

– Jeg er ikke enig i at det har vært en uryddig prosess. Høyre har samarbeidet godt med de borgerlige i denne saken. Byrådet har ikke engang behandlet denne saken ennå. Innstillingen er kommet fra byutviklingskomiteen og skal videre til kommunestyret neste onsdag. Da vil Arbeiderpartiet få sjansen til å slutte seg til vår politikk, som er å se på Kvaløyforbindelsen i et større perspektiv, sier han.

Høyre og Frp møtte i går onsdag representanter fra Statens vegvesen over en middag der de fikk snakket ut om saken. Hilmarsen sier at det var et konstruktivt møte der de snakket om prosessen videre, som de også skal ta videre tidlig i neste uke når de møtes igjen.

– Har du inntrykk av at det er sure miner?

– De er kanskje ikke kjempeglade, men Statens vegvesen forstår realiteten, som er at vi nå har et bredt politisk flertall om den nye forbindelsen. Politikerne i Tromsø har lyktes med å bli enig veldig raskt og det må være en fordel når vi vet hvordan saken om E8 i Ramfjord utviklet seg. Vi er nå enige om den nye forbindelsen og det er jeg veldig glad for, sier Øyvind Hilmarsen.

Regional satsing

De største partiblokkene er dermed samstemte i saken om ny forbindelse som de mener skal gå fra Holt via Håkøya. Fortsatt gjenstår imidlertid diskusjonen om det bør bygges bru eller tunell.

– Forbindelsen vil være viktig også i et regionalt perspektiv der man knytter Tromsø sammen med Finnsnes og Harstad. Vi blir en del av en langt større arbeidsmarked-region der kontakten mellom mennesker og aktivitet vil foregå på en helt ny måte, sier Aps Kristin Røymo.