Alder er ingen hindring for klistremerkefeber

Nå nærmer det seg EM, og det kribler i magen til både store og små samlere av Panini. De fleste er menn over 35 år.

LYKKELIG SAMLER: Jaakko Juhani Lintunen (32) har sittet og klistret inn Panini-merker hele helgen. Nå gleder han seg til EM, og målet er selvsagt å ha et komplett album til da.  Foto: Odd. E. Nerbø

fotball

Fotball-EM i Frankrike starter ikke før 10. juni, men fotballfeberen er allerede i gang. Butikkene begynner så smått å få inn EM-hefter og klistremerker — noe et hvert hjem med noen som er middels interessert i fotball bør ha. Noen har fått tak i Panini-album allerede, og alder er åpenbart ingen hindring. Fotballnerder kommer i alle aldersgrupper, og noen er ivrigere enn andre.

— Dette er jo noe vi holdt på med da vi var små gutter. Jeg kan huske at vi fikk penger om lørdagen og løp ned på Vestkanten og kjøpte klistremerker, forteller Jaakko Juhani Lintunen (32).

Han hadde forhåndsbestilt en boks med 500 klistremerker, som han nøye sorterte og la i rett rekkefølge før helgen. Fredag fikk han tak i selve albumet, og siden er det blitt mye klistring.

Dyr hobby

Panini-eventyret startet under VM i Mexico i 1970. Da ga det italienske tegneserieforlaget ut samlealbum og fotballkort-klistremerker. Dette er blitt en tradisjon for svært mange, og flere steder er det ventelister. Det er med andre ord ikke alle som er like heldig som Lintunen, flere venter fortsatt på både album og klistremerker.

— Jeg er litt utålmodig på å få det på plass, og kan gjerne be ungene flytte seg litt mens pappa holder på, ler han.

FULLE ALBUM: Mange av de mennene som samler på Panini-klistremerker i dag, er dem som samlet som små - og som kanskje aldri fikk fullt album. Nå har de råd til å kjøpe selv, og fulle album blir dermed en guttedrøm som går i oppfyllelse.  Foto: Odd E. Nerbø

For selvsagt må han ha et eget album der merkene klistres pent inn.— Det er klart, jeg bruker jo mye penger på dette, det går noen tusenlapper på hvert album, erkjenner han.

Lintunen ønsker ikke å finregne på det, men BT får oplyst fra flere at man i gjennomsnitt bruker rundt 2000 kroner på å fylle opp et album. Man kjøper mange klistremerker selv, og ettersom mange av de mest engasjerte samlerne ikke har satt sine bein på en skolegård på mange år, så skjer byttingen på sosiale medier i ulike grupper. Så sendes klistremerker på kryss og tvers i landet, for at flest mulig skal klare å få et fullt album.

— Jeg er nok midt i gruppen av dem som kjøper dette. Som barn fikk vi sjeldent fylt det helt opp, men som voksne tjener vi egne penger - og plutselig har vi råd til å fylle det opp, sier han.

32-åringen har kun tatt vare på albumet fra 1997, for det er det eneste han faktisk klarte å fylle da han var yngre. I tillegg har han kjøpt et ferdigfylt album på Ebay fra 2010, og fra 2012 og frem til nå, har han samlet og fått fulle album.

En guttedrøm

— Mannfolkene er veldig sultne på å samle i år igjen. Butikkene har lange ventelister, og ringer opp kundene etter hvert som de får inn produktene, forteller Suzanne Wulff, salgssjef i Bergsala Enigma AS, som er distributør av Panini i Skandinavia.

Under VM i Brasil solgte de formidable 1,5 millioner klistremerker i Skandinavia, mest i Norge.

— Selger vi halvparten nå, er vi storfornøyde, sier Wulff.

KLISTRER SELV: I likhet med mange andre samlere, foretrekker også Jaakko Juhani Lintunen (32) å klistre inn merkene sine selv. Men han viser det gjerne fram til barna Leah (4) og Jesper (1). Leah forteller ivrig at hun har vært på Brann stadion, og kjenner også igjen Manchester United-spillerne i Panini-albumet.  Foto: Odd E. Nerbø

Hun forteller at de fleste som kjøper album, og som samler på klistremerker med bilder av spillere, stadioner og lagbilder, er menn fra 35 år og oppover.— Kommer det inn en far og sønn, så er det gjerne slik at sønnen vil ha samlekort, mens far vil ha klistremerkene. I mange tilfeller får ikke barna klistre inn, for fedrene er opptatt av at det skal være beint og fint, ler hun.

- Hvorfor er det akkurat disse mennene som kjøper?

— Det er vel kanskje guttedrømmen deres, det er noe som har vært siden de var små - så det er vel litt nostalgi ved det. De er jo gjerne litt fotballgale, og så er de opptatt av å få komplette lag i boken sin, sier hun.

Stadig flere selger klistremerkene, det er ikke lenger forbeholdt lekebutikker.

— Alle vil tjene penger, alle vil være med på det som er hot, sier Wulff.