Derfor er superstjernenes draktsalg en av fotballens store myter

OM FOTBALL: Trodde du salg av Ronaldo-drakter betalte for klubbens stjernekjøp? Tro om igjen.

Cristiano Ronaldo ble presentert som Juventus-spiller foran et folkehav i Torino.   Foto: MASSIMO PINCA / Reuters

fotball

Da Cristiano Ronaldo i juli ble presentert som Juventus-spiller etter en overgang på over 950 millioner kroner, var det ganske forutsigbart hva som kom til å skje.

Og det tok ikke lang tid før det dukket opp rapporter om enorme draktsalg.

Flere medier meldte at Juventus hadde solgt en halv million drakter på ett døgn.

«Juventus har håvet inn halvparten av overgangssummen ved å selge 500.000 drakter – på ÉN DAG», skrev den engelske tabloidavisen The Sun.

Kult, det. Men det er bare ett problem: Det stemmer ikke.

Juventus-fans med sine nye trøyer etter at Ronaldo hadde meldt overgang til klubben i Torino.  Foto: MASSIMO PINCA / REUTERS

En av fotballen store myter

Ronaldos overgang fra Real Madrid til Juventus har pustet liv i en av fotballens store myter.

Vi hørte det da Neymar ble kjøpt av PSG for over to milliarder kroner, da Paul Pogba og Zlatan Ibrahimovic ble hentet av Manchester United, og faktisk så langt tilbake som i 2003 – da den engelske superstjernen David Beckham ble kjøpt av Real Madrid.

Alle disse gigantovergangene blitt etterfulgt av rapporter om at utgiftene dekkes inn via draktsalg. Det er fortsatt et populært argument blant mange supportere.

Men det er altså ikke riktig.

– Et draktsalg alene er ikke i nærheten av å betale for en spiller. I hvert fall ikke med summene i dagens marked, sier Jarle Finnestrand, som har over 20 års erfaring fra bransjen.

Nå jobber han i XXL, men frem til i år var han toppsjef i den norske delen av utstyrsgiganten Puma. Før det jobbet han i Nike.

Det er blitt solgt svært mange Ronaldo-drakter denne sommeren.  Foto: Massimo Pinca / Reuters

Betaler for eksklusiv rettighet

Den vanligste misforståelsen handler om at klubbene sitter igjen med alle inntektene fra draktsalg. Men når draktene selges, er det vanligvis ikke klubben, men utstyrsleverandøren som får klart mest av pengene.

Det er derfor Adidas betaler Manchester United nesten 8 milliarder kroner over ti år. Det handler ikke bare om å ha Adidas-logoen klistret på draktene, men om den eksklusive rettigheten til å selge Manchester United-drakter.

Der ligger den virkelige verdien for utstyrsgigantene.

Real Madrid-president Florentino Pérez sikret seg både en fotballspiller og en kommersiell melkeku i David Beckham.  Foto: RUSSELL BOYCE / Reuters

Den britiske idrettsjuristen Jake Cohen har selv vært involvert i mange avtaler i toppfotballen. I en artikkel i The Guardian skrev han at utstyrsgiganter som Adidas, Nike og Puma gjerne får «85–90 prosent av inntektene fra draktsalg».

Finnestrand påpeker at noen ganger kan også stjernespillerne selv ha rett på en prosentvis del av kaken.

Fordelingen kan imidlertid variere, og det kan også være slik at fordelingsnøkkelen justeres noe i favør av klubben etter et bestemt antall solgte drakter.

I Ronaldos tilfelle blir dette litt annerledes. Juventus reforhandlet i fjor avtalen med Adidas. De ga avkall på en del av den faste summen fra selskapet. Til gjengjeld fikk de selv kontroll over draktsalg via klubbens egne offisielle kanaler. Dermed sitter de igjen med mer av draktsalg-inntektene enn det som er vanlig.

Men én ting det ofte ikke tas hensyn til når draktsalg-regnestykkene dukker opp, er de enorme lønnsutgiftene som følger med en overgang.

I tillegg er det enda en faktor som spiller inn. For om det selges en halv million drakter med Ronaldo på ryggen, er det vanskelig å si hvor mange av disse Juventus-draktene som ville blitt solgt uansett.

God business for gigantene

For utstyrsleverandørene er det god business. Da Adidas kunngjorde en historisk stor avtale med Manchester United, sa den daværende toppsjefen i selskapet at de regnet med å selge drakter for rundt 16 milliarder kroner.

Da kan man spørre seg: Hadde det ikke vært smartere av klubbene å bare stå for draktsalget selv, slik at de kan sitte igjen med alle pengene?

Det går ikke. For selv om de største fotballklubbene er store, er de ørsmå bedrifter sammenlignet med utstyrskjempene.

– Når det selges flere millioner drakter i løpet av ett år til alle verdenshjørner, sier det seg selv at det er noe én enkelt klubb ikke kan håndtere. Det krever et vanvittig apparat, sier Finnestrand.

Juventus sponses av Adidas, men Cristiano Ronaldos har en personlig sponsoravtale med Nike. Her er han i Beijing, Kina tidligere i sommer.  Foto: CHINA STRINGER NETWORK / Reuters

Det er imidlertid riktig å si at et stjernekjøp indirekte kan gi en fotballklubb et kraftig inntektsløft. Flere vil få øynene opp for Juventus på grunn av Ronaldo. Det kan gi økte sponsorinntekter og mer lukrative TV-rettigheter.

Noen andre misforståelser

Sånn, da var den myten avlivet. Det er imidlertid flere misforståelser som har vist seg å være seige. Her er noen av dem:

  • Overgangssummene: Det er disse mange fokuserer på når klubbenes aktivitet på overgangsmarkedet diskuteres. Men det er bare en liten del av bildet. Viktigere er som regel lønnskostnadene. Og i regnskapene spres overgangssummen og lønnsutgiftene jevnt utover hele kontraktslengden.
  • Bilderettigheter: Dette fokuseres det sjelden på, men det kan få stor betydning for kostnadene knyttet til en overgang. I praksis handler dette om spillerens kommersielle rettigheter. Disse er ofte en viktig del av forhandlinger og kan gjøre at en overgangssum egentlig er større enn det det rapporteres om.
  • Faksmaskiner: Det er en populær historie at David De Geas overgang fra Manchester United til Real Madrid på «deadline day» i 2015 ble stoppet på grunn av faksmaskin-trøbbel. Idrettsjurist Jake Cohen skriver imidlertid at «bruk av faksmaskiner ikke stopper overganger», siden disse fullføres gjennom et elektronisk system.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

fotball