Dette koster mamma og pappa 5000 kroner

Sterke reaksjoner i England: – Man ekskluderer fattige familier. Norsk supporterallianse: — Håper ikke dette skjer i Norge.

GLADE BARN: De som smiler og ser glade ut, men foreldrene har trolig punget ut bøttevis med penger for at disse glade barna (innringet) skal få være maskoter.   Foto: Digitalsport

fotball

En undersøkelse fra den engelske avisen The Guardian avslører at britiske klubber tar seg rått betalt for at barn skal få være maskoter i Premier League.

QPR og Swanseas minstepris er på 5000 kroner, men prisene varierer fra West Hams dyreste maskotpakke til 7000 kroner (600 pund), til Burnleys billigste pakke som koster 40 pund (cirka 450 kroner).

Se stor oversikt basert på The Guardians tall her (pris i britiske pund):

De fleste pakkene inkluderer tilgang til serveringssteder, draktsett, signert fotball, bilde fra dagen, kampbilletter og andre fordeler.

Det skal legges til at storklubber som Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City og Manchester United ikke tar seg betalt.

Klubber som Swansea og Stoke – som krever minimum 3500 kroner – mener tilbudet gir ”mye for pengene”. Det er det ikke alle som er enig i.

Britisk sportsminister reagerer

Clive Efford, som er talsperson for kultur, media og sport for oppisisjonspartiet Labour Party, mener prisene fører til et klasseskille.

– Jeg synes det er utrolig at klubber som får så mye penger fra TV-rettigheter utelukker barn fra fattigere familier på denne måten, sier han – og fortsetter:

– Dette fører til at enkelte barn aldri vil få muligheten til å være lagets maskot, og det er ikke rettferdig når klubbene tjener så mye. Det virker absurd at enkelte foreldre ikke har råd til å sette barna sine på venteliste for å bli maskot, sier Efford til The Guardian.

Talsmann for Norsk Supporterallianse, Bjørnar Posse Sandboe, sier til Aftenposten at han håper dette fenomenet ikke kommer til Norge.

Håper ikke det skjer i Norge

– Jeg skal spare kjeften til den dagen det eventuelt skulle skje… Men Premier League er kroneksemplet på hva som skjer når fotball blir stor butikk: Gjennomsnittsalderen på kamp blir høyere, det blir en større andel turister på tribunen og det er flere smarttelefoner enn flagg i luften.

– Kall meg gammeldags, men jeg håper vi kan holde det lokalt og sjarmfullt så lenge som mulig i Norge. Selv om norsk fotball skulle få en ny opptur, sier Sandboe til Aftenposten.

Også supporteledere i England reagerer:

– Maskotprisene er dyrere enn vi ønsker og vi kjemper for at de skal bli lavere, sier en talsperson for Swansea City Supporters’ Trust.

Rosenborg-maskoter betaler null kroner

– 450 pund for å være maskot… Vi mener det ville vært bedre å bruke muligheten til å involvere lokale skoler mer med klubben, som er avhengig av lokalt samfunnsengasjement, sier en talsmann for QPRs supporterallianse.

Arrangementskoordinator i Rosenborg Anne Berit Sørensen forteller at trondheimsklubben har gått helt motsatt vei av Premier League-klubbene. De har dratt i gang et prosjekt kalt ”Trøndelag på kamp” og en del av det, er at barn fra distriktene rundt Trondheim får være maskoter.

– Vi har 22 maskoter på hver hjemmekamp. Hver maskot får gratis tribuneplass, sammen med én ledsager. Da sitter de på noen av de beste plassene. I tillegg tilbys andre i familien billetter for 100 kroner per billett, sier Sørensen til Aftenposten.