Eurosport får tyn etter Ingebrigtsens uttalelser om Rosenborg: «Fullstendig hårreisende»

Professor i presseetikk mener Eurosport har tråkket langt over grensen. Nå tar kanalen selvkritikk.

Kåre Ingebrigtsen langet ut mot ledelsen i søndagens «Fotballrunden». Her er han med Erik Hoftun   Foto: Wold, Ole Martin / NTB scanpix

fotball

Rosenborgs tapte 0–3 tap for Molde på Aker Stadion søndag kveld. Under Eurosport-sendingen «Fotballrunden» etter kampen, uttalte tidligere Rosenborg-trener Kåre Ingebrigtsen seg svært negativt om styret i klubben.

– Jeg tenker på ledelsen ... Den sportslige ledelsen i klubben. Ivar Koteng veiver, er blitt fysisk trener og forteller at de er dårlig trent. Men det er bare unnskyldninger.

– For seks måneder siden var de det desidert beste laget i Norge. Det er gjennom januar, februar, mars og april ... På fire måneder har de jo rasert det. De må gå gjennom og finne ut hva som har skjedd. De må ikke ha en haug med unnskyldninger, sa Ingebrigtsen under Eurosport-sendingen.

Ingebrigtsen selv ønsker ikke å kommentere søndagens uttalelser.

– Fullstendig hårreisende

For rundt ett år siden fikk Ingebrigtsen sparken som trener i Rosenborg. Tidligere i år møtte han klubben i retten med krav om kompensasjon for å ha mistet trenerjobben.

Uttalelsene fikk flere til å reagere i sosiale medier. Sjefredaktøren i avisen Varden er én av dem.

– Kåre Ingebrigtsen gjør seg generelt sett bra på TV, men det er jo fullstendig hårreisende av Eurosport å bruke ham til å kommentere og slakte arbeidsgiveren han var i rettslig strid med for bare noen måneder siden, skriver Tom Erik Thorsen på Twitter.

– Gikk utenfor sin rolle

Mandag har Eurosport internt diskutert bruken av Ingebrigtsen på søndagens sending. Kanalen er selvkritisk til bruken av sin egen fotballekspert.

– Kåre er ansatt som fotballfaglig ekspert. I går gikk han på et tidspunkt utenfor denne rollen, skriver kommunikasjonsdirektør i Discovery, Espen Skoland, i en uttalelse.

Ifølge VG har Rosenborg selv tatt kontakt med Discovery, som driver Eurosport. Nå skal kanalen justere bruken av Ingebrigtsen i studiosendingene.

– Vi har ansatt Kåre fordi han besitter unik fotballfaglig kompetanse. Vi vet samtidig at vi balanserer på en knivsegg redaksjonelt med tanke på rollen han har hatt tidligere. Vi skjønner at det kommer reaksjoner etter gårsdagens sending, og vi evaluerer sendingen og diskuterer sammen med Kåre hvordan vi justerer oss til neste helg, skriver Skoland.

Han legger til at kanalen mener Ingebrigtsen er riktig person til rollen han har.

Ivar Koteng er styreleder i Rosenborg.  Foto: Wold, Ole Martin / NTB scanpix

– Hinsides alle profesjonelle normer og prinsipper

Svein Brurås er professor i journalistikk ved Høgskulen i Volda og har skrevet boken «Etikk for journalister». Han mener Eurosport har tråkket over en grense.

– Kåre Ingebrigtsen er en nylig sparket Rosenborg-trener som har sterke personlige interesser i hvordan Rosenborgs svake seriestart forklares.

– Hvis han samtidig brukes som redaksjonell medarbeider, kommenterer og driver journalistikk på Rosenborg, så har redaksjonen misforstått noe helt vesentlig. Da er det hinsides alle profesjonelle normer og prinsipper, sier han.

Brurås vil ikke spekulere i om Eurosport har brutt kravet om tilsvar.

Tidligere generalsekretær i Norges Presseforbund (PFU), Per Edgar Kokkvold, mener derimot at uttalelsene krever tilsvarsrett.

– Det er et problem dersom han sier dette som en kommentator tilknyttet Eurosport i redaksjonell forstand. Da går det direkte på integritetsbestemmelsene i Vær varsom-plakaten. Når det gjelder punktene 2.1 og 2.2 vil hans rolle være problematisk, sier han.

Styreleder i Rosenborg, Ivar Koteng, vil ikke kommentere Eurosports bruk av Ingebrigtsen som ekspert. Men i et intervju med Adresseavisen bekrefter han at han har fått med seg Ingebrigtsens uttalelser på Eurosport søndag.