Slik er TIL-sjefens ekstreme treningshverdag: – Jeg vil kjenne den samme smerten som spillerne

Simo Valakari er ikke bare opptatt av spillernes form. Selv driver han med en intens treningsmetode stadig flere oppdager.

TRENER: Her er hovedtrener Simo Valakari (i midten), assistenttrener Lars Petter Andressen (til venstre) og fysisk trener Juha-Jaakko Ulvila på vei tilbake til hotellet fra treningsfeltet i Tyrkia.  Foto: Rune Robertsen

fotball

TILs finske trener er ofte å se på treningsstudioet eller på en løpetur. Assistenttrener Lars Petter Andressen beskriver 44-åringen fra Helsinki som en drivkraft både for seg selv og andre.

– Han setter høye krav til seg selv og vil jobbe mye. Da er det en fordel å være i god form. Trening er en del av kulturen han vil skape i klubben. Simo trener hardt hver dag, så hans form er veldig bra. Han trener nok like mye som spillerne, og setter et godt eksempel, sier Andressen til iTromsø.

Simo Valakari i lobbyen på hotellet i Tyrkia.  Foto: Rune Robertsen

– Det skjer at jeg trener to ganger om dagen, men med min gamle kropp så kjenner jeg at det ofte er bra og nok med en kvalitetsøkt om dagen, sier Valakari til iTromsø.

– Vi har nok trent cirka like mye som spillerne her nede i Tyrkia, forteller fysioterapeut Einar Hauglid.

– Crossfit passer for meg

Gjennom en rekke år som trener etter at han la opp som profesjonell fotballspiller har Valakari erfart at dagene er fullpakket med oppgaver. Derfor fant han tidlig ut at en effektiv treningsform var det optimale.

– Jeg lager meg intensive økter som gjør at jeg får gjort alt på en gang. Derfor passer crossfit godt for meg. I tillegg kan man trene mange sammen der hver enkelt kan trene ut fra sitt nivå, sier Valakari til iTromsø.

Crossfit er en treningstrend som stadig flere driver med – også i Tromsø. Dette er en treningsmetode med konstant varierte, funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet der man bruker blant annet vektstenger og manualer.

– Man får både kondisjon og styrke og dette er egentlig godt kjente øvelser. Lengden varierer for min del etter hvor god tid jeg har, men totalt med oppvarming pleier tidsbruken å ligge på rundt en time, sier Valakari.

Han bruker programmer på nettsider for å finne nye metoder å trene.

– Jeg har gjort det så lenge, så jeg vet cirka hva kroppen tåler og jeg liker å gjøre, sier Valakari.

Har løpt maraton

Treningsuka for Valakari er ofte to eller tre dager på rad, men med en fridag innimellom.

– Trolig ville jeg hatt godt utbytte av å hvile mer, men jeg er så glad i å trene at det er vanskelig. Konkurranse gjør jeg ikke, de som driver med det er utrolig tøffe. Det er heller en konkurranse mot meg selv, sier Valakari.

En lang karriere på fotballbanen har gjort at knær og ankler hos den 44 år gamle finnen ikke er helt på topp. Men han liker fortsatt å løpe.

– Jeg fullførte maraton på tre timer og tretti minutter i 2012 i Helsinki. Jeg er stolt av det, og hadde før det aldri løpt lenger enn en time. Jeg følte meg veldig bra etter 30 kilometer og kjørte på, men gikk rett i veggen to kilometer før mål, sier Valakari.

Løper for å sortere tankene

I Tyrkia har han daglig tatt med seg støtteapparatet på trening enten i styrkerommet eller på løpetur de 10 kilometerne fra treningsfeltet til hotellet.

– Jeg tror det er viktig at man selv går foran med et eksempel når man skal kreve mye av spillerne og deres form. Vi må ha de rette verdiene og kulturen i vår klubb, og derfor er jeg glad for å se hvordan trenerteamet ellers også har trent, sier Valakari.

– Tingen er at hele klubben er sammen om dette prosjektet, og når det gjelder trening vil jeg kjenne den samme smerten som spillerne. Det er en fin måte å sette seg inn i hva de skal igjennom. Vi kan da sitte i garderoben og ha kjent på det samme, sier Valakari til iTromsø.

Rolig løping bruker Valakari til å rense hodet og få kontroll på tankene. En kjent metode for mange.

– Alternativet er crossfit der jeg ikke klarer å tenke på noe annet enn neste åndedrag, sier Valakari.

Utforsk tema:

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

fotball