Langrennsveteranen er lei av hemmelighetskremmeriet: Slik er Auklands råd og treningsregime

Anders Aukland vil vise frem treningsdagbøkene sine. I en alder av snart 45 år har han ikke noe å skjule lenger.

Anders Aukland (44) har ført treningsdagbok siden han var 15 år gammel. Nå vil han vise frem hvordan han trener via bloggen sin.  Foto: Anette Karlsen

langrenn

LOMMEDALEN: – Tidligere var jeg mer opptatt av å hemmeligholde hvordan jeg trente, for å ha et visst forsprang, sier veteranen.

Nå har han bestemt seg for å fortelle om alle sine treningsøkter hver eneste dag året igjennom. Erfaring bygget opp gjennom nesten 30 år i idretten, skal andre få nytte av.

– Det gjelder enten man er en mosjonist, supermosjonist eller en langrennsløper som satser, sier han.

Planen er denne: 1. juli startet han en blogg: Auklandmetoden.

Han som tok på pulsklokke første gang da han var 15 år, men som aller helst har lyttet til kroppens egne signaler og følelser, skal nå ha på seg klokke på hver eneste økt.

Dermed kommer alt automatisk med i bloggen, som hvor fort, hvor sakte, pulsen, antall intervaller og kilometer. Men enda viktigere er de kommentarene han skal knytte til dem.

Aukland har innredet garasjen sin i Lommedalen som treningsrom, med blant annet stakemaskin.  Foto: Anette Karlsen

Har sprengt en dobbel garasje

Aukland og hans familie har sin base i Lommedalen i Bærum. I den doble garasjen er det ikke plass til biler. Langrennsløperen har isteden tatt plassen til et eget treningsstudio, med muligheter for å gjennomføre stakeøkter, løpe på tredemølle og trene styrke.

Ved siden av står en stor bod med plass til sykler, ski og annet utstyr. Den eldste av de tre barna er blitt veldig glade i å sykle, og er også med i ritt. Men hele familien elsker å være aktive.

Aukland har tre barn og pleier oftere å droppe trening ute ved for eksempel dårlig vær eller når barna er hjemme.  Foto: Anette Karlsen

Har alt svart på hvitt

Aukland har hentet en stor bunke med treningsdagbøker. Helt siden han var tenåring i Oseberg skilag hjemme i Tønsberg, har han sirlig ført inn øktene med kommentarer. Det hender han titter på det som var.

I årene på landslaget ble det hardkjør, og ikke minst lange perioder borte fra familien.

Nå har han tilpasset treningen nettopp til sine kjære, kona Maria og tre unger i alderen 7-, 11- og 13 år.

– Det er utfordrende for familien når man satser, men det er da det gjelder å trene smart.

Auklands gode råd

Tren smart. Ikke for mye, ikke for lite.

Utnytt tiden. Sykle eller gå på rulleski til møter.

Forenkle ting. Trening er ikke så vanskelig og komplisert.

Pulsklokke kan være en motivasjonsfaktor.

Tren i hjemmet for å spare tid – tilpass trening til familien.

Utvikling er selve motoren. Er man ikke på offensiven, er det fort å sovne. Du blir god på det du trener på. Ikke kopier toppidrettsutøvere rått. Tenk! Finn en treningsgruppe.

Sett deg et mål, for eksempel å være med i Birken.

Aukland har sirlig ført treningsdagbok i mange år.  Foto: Anette Karlsen

Nå skal han vise frem treningsmetodene sine.  Foto: Anette Karlsen

Via pulsklokken hans vil alle kunne følge detaljene fra treningen.  Foto: Anette Karlsen

Trigges av utvikling

Aukland, som er olympisk mester i stafett og har to VM-sølv, ga seg på landslaget i 2007. Siden har han og broren Jørgen (41) driftet et langløpslag. Santander har vært navnet de siste årene. Der er eldste bror Aukland fortsatt meget ivrig, og som han sier:

– Jeg har ingen planer om å legge opp. Jeg trigges av at folk synes jeg er gammel, men samtidig vil jeg bevise at alt er mulig hvis man vil trene og er motivert for det. Men det er da det er viktig å trene smart, legger han til.

I mesteparten av sin karrière har vestfoldingen vært opptatt av utvikling. Når det gjelder staking, var han og andre langløpere i forkant allerede for ti år siden.

– Jeg har gått på utsiden av læreboken. Mange av dem som vinner mye, gjør det. Det har vært min motivasjon.

Anders Aukland nekter å gi seg. Han er fortsatt aktiv i konkurranse i langløp.  Foto: Anette Karlsen

Må ikke være steingal

Han gleder seg til at andre skal få innsyn i hans trening. Han håper det skal bidra til inspirasjon og motivasjon.

– Jeg vil vise at trening ikke bare er for de steingale. Det finnes veldig gode mosjonister, men også de som trener én gang i uken.

Jeg ser også at det nødvendigvis ikke er så innmari viktig akkurat hva du gjør, men at du må å gjøre jobben. En mosjonist må ha kontinuitet i treningen.

Aukland ser at det er mange som trener like mye som han gjør, men å ta steget opp fra mosjonist til toppidrettsutøver er en lang vei. Det er imidlertid kort vei fra det å være toppidrettsutøver til å bli mosjonist.

– Da Jørgen la opp for halvannet år siden, ble han sjokkert over hvor fort han «tapte seg». Han trente så mye han kunne i 30 år, så slår han av litt og er plutselig ikke i nærheten. Det er ingen tvil om at trening er ferskvare, men det er også gøy å se.

Auklands treningsregime

Trening fra klokken 8.30: Lang rulleskitur på fire timer.

Har noe hardt annenhver dag.

Når ungene er hjemme fra skolen, er det kun én trening om dagen. Ellers to.

Andre økt kan være trening i garasjen, med styrke og løping på tredemølle.

På samling trener han mer enn han tåler.

Hviler mer når han er hjemme.

Går på rulleski etter sønnen som sykler.

Trener 700–800 timer i året. Litt mindre enn da han trente som mest Trener spesifikt, mer slik som ligner på konkurranse.

Aukland går mye på rulleski. Han trener ofte på vei til jobb og møter.  Foto: Anette Karlsen

Anders Aukland

Født: 12. september 1972

Klubb: Oseberg skilag

Bosatt: Lommedalen i Bærum

Sivilstand: Samboer, tre barn

Bakgrunn: Startet med ski som syvåring, friidrett da han var 11. På skilandslaget fra 1991 til 2007. De siste ti årene har han og broren eid og driftet et langløpslag.

Meritter: OL-gull i stafett i 2002, VM-sølv i 2003 (30 km) og 2005 (50 km). Har vunnet 6 verdenscuprenn og i sesongen 2001/02 ble han nummer 3 sammenlagt. To seire i langløpet Marcialonga. Nummer tre sammenlagt i verdenscupen i langrenn i 2008/09. Har vunnet Vasaloppet (2004). Vant Birkebeinerrennet i 2006-, 10-, 12- og 13. Vant Ski Classics sammenlagt både i 2012 og 2013. Norsk mester i langrenn, friidrett, duatlon (løp+sykkel), hundekjøring, og i vintertriatlon (løp, sykkel, ski). Har vunnet kongepokaler i både duatlon og hundekjøring (1991). I tillegg til NM-gull har han også vunnet nordisk mesterskap i hundekjøring. Aukland ble tildelt Egebergs Ærespris i 2001 for sine meritter i langrenn, friidrett og hundekjøring.

Alder ingen fordel

Han er blitt flinkere til å trene akkurat passe, og mye mindre nå enn for 15 år siden. Samtidig trener han mer spesifikt.

– Det er i utgangspunktet ingen fordel å være over 40 år, men det er mye man kan få til ved å være lur, ler Aukland.

Han forteller at han går på rulleski fra Bærum til Oslo, for å gå på møter. På den måten utnytter han tiden.

Trebarnsfaren er blitt mye mer selektiv ved å droppe mye trening i regnvær. Da er han heller i garasjen, og får stort utbytte av det. Dessuten mener han at en stakemaskin og tredemølle er vel verdt pengene. Han sparer mye tid på det, og gir effektiv trening.

– Grunnen til at jeg fortsatt holder på, er at jeg synes det er veldig, veldig gøy. Det er fascinerende at trening gir et så stort kick, en boost. Så kan man si at noen overdriver trening. Det jeg er opptatt av er at trening kan være glede uansett nivå.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport: