«Malvik har medvind i kampen om travbanen»

KOMMENTAR: Travsporten har brukt mye penger på å flytte travbanen til Klæbu, men det er dugnadsgjengen i Malvik som får bred støtte.

Travsportens organer diskuterte beliggenheten for ny travbane. Fra v. leder i Leangen Eiendom Per Tronstad, leder i MNTF Edmund Morewood, generalsekretær i DNT Svein Morten Buer, prosjektleder i Advansia Kjell Håvard Nilsen og travforbundets sekretær Sverre Hosen.  Foto: Morten Antonsen

meninger

Mye ble klarere under informasjonsmøtet på Leangen tirsdag kveld. Og det meste peker i retning av at den nye banen bygges i Malvik. Men fortsatt gjenstår å løse store utfordringer.

De fire organene som har uttalt seg om stedsvalget, Leangentravets Eiendom, Norsk Rikstoto og Det Norske Travselskap og Midt-Norge Travforbund (MNTF) peker på Malvik som det beste alternativet. Mens vinden tidligere har vært ganske turbulent og blåst litt i alle retninger, har Malvik nå sterk medvind inn mot søndagens generalforsamling. Klæbu står overraskende svakt og er ikke engang innstilt som reservearena. Der blir Orkdal trukket frem av LTE, en innstilling som fikk støtte av flertallet i MNTF.

Det er mer spillet enn beliggenheten som har satt Klæbu-alternativet i vanry i travmiljøet. Det som ble presentert med brask og bram som et drømmeprosjekt for travfolket, viser seg å være bare fornavnet. En drøm. Da den økonomiske realiteten gikk opp for folk, ble anlegget betydelig nedskalert. Og lokkematen med penger til lokalbaner rundt om i distriktet, er det ikke rom for i kalkylene.

Midt-Norge Travforbund har forbrukt Leangens oppsparte midler på utredninger og prosjektering, med stor overvekt på Klæbu. De fikk god drahjelp av motstanderne av salg som fremprovoserte den kostbare saken i voldgiftsretten. Til sammenligning er de tre andre prosjektene i stor grad utredet på dugnad og finansiert med egne midler.

Over 200 medlemmer møtte opp på informasjonsmøtet om valg av lokasjon for ny travbane. De fleste ser ut til å helle i retning Malvik.  Foto: Morten Antonsen

Mange hesteeiere opplever det som et svik at ledelsen har brukt opp premiebudsjettet for et helt år til liten nytte. Sentralorganisasjonene i Oslo er kraftig provosert av styreleder Edmund Morewoods egenrådige og delvis klanderverdige håndtering av prosessen, noe som kan ha påvirket holdningen til Klæbu-alternativet.

Adresseavisens kommentator Kjetil Kroksæter.  Foto: RUNE PETTER NESS

Den store «snakkisen» er Klæbu-entusiasten Trond Rønningens tilbud om å gi 30 millioner kroner til utbygging av travanlegget i Orkdal, mot at Orkdal Tråvklubb trakk sitt kandidatur som stedsvalg for ny travbane. Tilbudet ble oppfattet som et forsøk på å kjøpe ut en konkurrent og ble blankt avvist. Slik tilbudet ble presentert, luktet det ille og forsterket motsetningene i miljøet.

Mange spør seg hvordan en enkeltperson i travmiljøet kunne ta seg den frihet å love bort 30 millioner kroner av fellesskapets midler. Til overmål pekte Rønningen på at det ikke er økonomi til å drive en ren racingbane i vår tid.

DNT-formann Knut Weum ga forsamlingen en advarsel: Velger dere rett, skal dere få full støtte fra DNT til å bygge landets største travanlegg. Et feilvalg i Trøndelag har Trav-Norge ikke råd til.

Det betyr at andre alternativ enn Malvik kan DNT komme til å avvise. Weum ser Malvik som et fremtidsrettet utstillingsvindu tett inn til E6 med nærhet til flyplassen og byen.

Enten travfolket lander på Malvik eller Klæbu, må man være forberedt på motbør hos fylkesmannen. Malvik har en utfordring med jordvern mens Klæbu i tillegg skal slåss mot det sterke vernet som myrene har fått. Fuglmyra i Klæbu er en sjelden og viktig biotop som miljøorganisasjonene vil slåss for. Her er det snakk om det som på travspråket kalles å sette seg i «dødens posisjon».

Det store tankekorset er at travsporten klarte å selge den perfekte beliggenheten på Leangen, der det skal bygges boliger for anslagsvis 35000 nye innbyggere i nærområdet, for å flytte ut til mer grisgrendte strøk. Tanken blir mer absurd desto lenger tiden går.