Langer ut mot populært treningsmerke: – Skaper et urealistisk syn på hva trening og sunnhet handler om

Redd Barna Ungdom mener disse tre selskapene fikk ungdom til å føle seg verst i 2018.

STORE PÅ NETT: Gymshark er et fitness- og treningsmerke basert i Storbritannia, som når ut til millioner av mennesker gjennom sosiale medier. Bedriften med kunder i 131 land er nominert til «verstingpris» for å skape et usunt bilde rundt kropp og trening.   Foto: Skjermdump Gymshark.com

sprek

Hvert år kårer Press årets Gullbarbie. Prisen går til den reklame- eller medieaktøren som får ungdom til å føle seg verst gjennom seksualisert og ensidig reklame som spiller på gamle kjønnsroller.

De nominerte i år er treningsmerket Gymshark, Snapchat og undertøysmerket Victoria’s Secret.

– Dette er ikke en pris man skal feire, men en verstingpris man bør skamme seg over å få, sier leder i Press, Mina Vinje.

Press er ungdomsorganisasjonen til Redd Barna. Slik begrunner de nominasjonene:

Gymshark

«Gymshark fremstiller svært ensidige idealer innenfor fitness, skaper et urealistisk syn på hva sunnhet og trening handler om, og gir inntrykk av at man kun er «fit» og sunn dersom man ser ut som modellene.»

Snapchat

«Snapchat finansieres gjennom annonser og reklamer som brukere ufrivillig får opp på skjermen mens de bruker appen. Disse reklamene kan være for fettreduksjon, lipfillers, retusjeringsapper og liknende. Snapchat har også filterfunksjoner som kan bidra til å skape et ensidig bilde av skjønnhet.»

KROPPSPRESS: Alle tre nominerte utsetter ungdom for press, mener Redd Barna Ungdom. – Dette er ikke en pris man skal være stolt av, sier Mina Vinje, leder i Press.  Foto: Skjermdump Instagram

Victoria's Secret

«Har lenge vært det største moteshowet i verden, hvor de illustrerer en «fantasi». Direktøren har selv gått ut og sagt at transpersoner og «tjukke» personer ikke er velkommen i deres moteshow. Deres gammeldagse syn på kjønn, og ensidige skjønnhetsideal utestenger mangfoldet i samfunnet.»

– Verstinger over tid

Vinneren kåres gjennom en avstemning på nett.

– Noen av kandidatene har utmerket seg som verstinger over tid, mens andre er relativt ukjente for mange av oss. Alle er nominert på grunn av reklame som bidrar til at ungdom ikke er fornøyde med eget utseende. Akkurat det er lite å være stolt over, sier Vinje.

Leder i Press, Mina Vinje   Foto: Press

Hun forteller at unge i dag blir bombardert med reklame gjennom mobiltelefonen sin.

– Ofte ser vi de samme idealene, seksualiserte budskap og gamle kjønnsrollemønster. Når reklame- og medieaktører tjener store penger på at unge ikke har det bra med seg selv, så må vi si ifra, sier hun.

– Vi har retningslinjer

Alle tre nominerte har blitt kontaktet, men kun Snapchat har svart på kritikken.

En talsperson fra den populære appen skriver i en e-post at Snapchat har retningslinjer for annonsering som forbyr reklame for plastisk kirurgi til personer under 18 år.

Utenom dette har de ingen kommentar til nominasjonen.

Utseende- og kroppspress

Tall fra Ungdata – en ungdomsundersøkelse der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det – viser at mange ungdom i dag sliter med press rundt kropp, skoleprestasjoner og følgere på sosiale medier.

I undersøkelsen, som ble gjort i 2018, svarte 40 prosent at de opplevde «en del press», «mye press» eller «svært mye press» om å se bra ut eller ha en fin kropp.

REKLAME: «Rumpetrening» og «Get more followers» er noe av det som reklameres for på Snapchat.  Foto: Skjermdump Snapchat

– Reklame og mediebransjen har et stort ansvar. De har ofte fokus på hvordan du kan få den perfekte kroppen, og viser til de «fine» kroppene, sier Vinje.

– Det er ikke prisen i seg selv som er det viktigste, det er mer beskjeden de får om å skjerpe seg. Vi forsøker å overlevere prisen til vinneren, men det er ikke alle som ønsker å ta den imot, sier hun, og innrømmer at det kan bli vanskelig å få kontakt med de utenlandske selskapene.

– Jeg håper at vi i fremtiden ikke trenger å dele den ut. Det er jo målet! Men det er en lang vei å gå.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

sprek