Ny forskning: Her er idrettene som er best for hjertet

Fysisk aktivitet er generelt bra for helsen. Men særlig én type idrett viser seg å være spesielt bra for hjertet ditt.

Alle disse idrettene er bra både for helsa generelt, men også hjertet spesielt.  Foto: Shutterstock

sprek

En forskningsstudie publisert i British Journal of Sports Science slår fast at spesielt racketidretter (tennis, squash, badminton også videre) minsker risikoen for tidlig død betraktelig.

Ja, du leste riktig. Racketidretter.

– Det er godt å se dette utfallet fordi vi mener idrett har potensial til å bedre folkehelsen, sier førsteforfatter av studien, Pekka Oja, til Aftenposten.

Minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer

Det er kanskje ikke så overraskende at studien viste at all idrett hadde en positiv virkning for helsen. Racketidrettene var allikevel den eller de idrettene som kom aller best ut i denne undersøkelsen.

– Sammenlignet med dem som sa de ikke hadde gjort noen sport var dødsrisikoen 47 prosent lavere hos dem som drev med racketidretter, skriver forfatterne av studien i en pressemelding.

Særlig når det gjaldt død som følge av hjertesykdommer hadde racketidrettene positive resultater.

– Når vi så på dem som døde av hjertesvikt eller hjerneslag var dødsraten 56 prosent lavere sammenlignet med dem som ikke deltok i idrett, står det i pressemeldingen.

Trenger mer forskning

Også andre idretter viste seg å minske dødeligheten betraktelig. Svømmere hadde 28 prosent mindre sannsynlighet for å dø, mens de hadde hele 41 prosent mindre sannsynlighet for å dø av hjerte- og karsykdommer.

Også Aerobic og sykling hadde signifikant lavere risiko for å dø enn de som ikke drev med idrett. Oja ønsker ikke å gå med på at racketidrettene er det aller beste, selv om det er det studien hans viser.

– Fordi prosentene er innenfor en feilmargin vil vi ikke rangere idrettene. Alle reduserer risikoen for å dø, mener han.

– Er du allikevel overrasket over at racketidrettene kommer så bra ut?

– Både ja og nei. Mye data viser at fysisk aktivitet reduserer risikoen for å dø. Samtidig er det veldig lite tallmateriale på hvordan spesielle idretter påvirker dødsratioen, så her trengs det mer forskning, sier Oja.

Studien var utført på hele 80.000 mennesker, 43.705 av disse var kvinner. I snitt fulgte forskerne hver deltager i 9,2 år. I løpet av disse årene døde 8 790 av de 80.000 deltagerne.