Ny studie: En håndfull nøtter om dagen kan redde liv

Du kan redusere risikoen for hjertesykdommer med nesten 30 prosent bare ved å spise noen nøtter om dagen.

Alle typer nøtter er forbundet med positive helsevirkninger, slår den nye rapporten fast.  Foto: Shutterstock

sprek

Den nye forskningen er publisert hos BMC Medicine. Studien har samlet alle tidligere studier på området, og viser at nøtter har en voldsom positiv effekt på en rekke alvorlige sykdommer. Blant disse sykdommene finner vi hjerneslag, hjertesvikt og kreft.

For eksempel kan 20 gram nøtter om dagen redusere risikoen for hjertesykdommer i Norge med over 16 prosent.

– Vi har funnet at hvis man spiser ca. en håndfull med nøtter, så har man redusert risikoen for hjertesykdom, kreft, samt redusert risiko for å dø av luftveislidelser, diabetes og andre årsaker samlet, forteller førsteforfatter av studien, Dagfinn Aune.

Er du trøtt, slapp og kjenner søtsuget for tiden? Her er den enkle løsningen

4,4 millioner menneskeliv

Aune er postdoktor ved Imperial College London og førsteamanuensis ved Bjørknes høyskole. I studien han og hans kolleger har gjort, er en håndfull nøtter er definert som 28 gram. Samtidig indikerer studien at det også er en vesentlig helsemessig effekt av 15–20 gram nøtter om dagen.

– Vi har gjort to forskjellige typer analyser. Den første, hvor vi referer til 28 gram pr. dag er en lineær analyse, da antar man at sammenhengen er lineær. 28 gram er da en dose om dagen. I den andre analysen antar man at det ikke er bedre desto mer man spiser. Disse analysene viser en avflating av kurven fra ca. 15–20 gram. Det ser ikke ut til å være så mye å hente i inntak over det, i form av redusert dødelighet, forklarer Aune til Bergens Tidende.

Effekten er så stor at den på verdensbasis kan redde millioner av liv.

– 1,2 millioner dødsfall som skyldes hjerteinfarkt eller hjertekrampe, 1,1 millioner dødsfall som skyldes luftveissykdommer, 470 000 dødsfall på grunn av kreft og 140 000 dødsfall som skyldes diabetes kunne potensielt vært unngått, sier Aune.

Totalt 4,4 millioner menneskeliv kunne potensielt vært reddet av en håndfull nøtter. Da er ikke Afrika en del av analysen, ettersom det ikke finnes gode studier derfra.

Mange har lest denne saken: - Det er lettere å trene om du gjør dette først

Forskjellige typer nøtter

Så er spørsmålet: Peanøtter, cashewnøtter eller pistasjnøtter?

Peanøtter er egentlig en belgfrukt, mens de andre typene med nøtter (cashew, pistasj, hassel, valnøtter, mandler og pekannøtter) er såkalte trenøtter.

På generell basis var det ingen forskjell på resultatene, men det finnes allikevel noen forskjeller.

– Det var bare peanøtter som var signifikant koblet til redusert risiko for hjerneslag. For kreft var sammenhengen bare signifikant for trenøtter, sier Aune.

En ekspert har sett inn i spåkulen: 10 spådommer for fysisk aktivitet i fremtiden

Men hvorfor er det sånn?

Personer som spiser nøtter er ofte slankere og mer fysisk aktive, men studien har tatt hensyn til alle slike forhold. Dermed konkluderer den med at nøttene har en positiv virkning på alles helse, uavhengig av BMI, treningshverdag og kosthold.

– Nøtter er en god kilde til flerumettet fett, protein, fiber, vitamin E, magnesium, kalium og antioksidanter, sier Aune.

Alle disse næringsstoffene har flere positive effekter. Blant annet bedrer stoffene blodårefunksjonen og kolesterolprofilen.

– Fytokjemikalier i nøtter er sterke antioksidanter som potensielt kan redusere faren for kreft gjennom å motvirke inflammasjon og oksidativt stress, forklarer forskeren.

I tillegg gjør stoffene at kroppen enklere tar opp sukker, noe som igjen gjør at du ikke er like utsatt for diabetes. Dette må allikevel undersøkes nærmere, påpeker Aune. Også mer sjeldne sykdommer må undersøkes nærmere, men de store linjene er uansett klare.

– For hver håndfull nøtter man spiser i løpet av en dag, er risikoen for hjerte- og karsykdom 21 prosent lavere, slår Aune fast til Unikard.

Har du fått med deg denne? Som 13-åring levde Simen et bekymringsfritt liv. Så endret en ulykke alt.

Naturlig supermat

Funnene i studien overrasker ikke klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av bramat.no, Cathrine Borchsenius.

– Nøtter er jo det vi kan kalle for naturlig supermat, fulle av vitaminer, mineraler, antioksidanter, protein og fiber. Alt dette er jo med på å gi en god helse og forebygge sykdom.

Nøtter har lenge vært forbundet med mange positive helsevirkninger. Samtidig inneholder nøtter en del kalorier, uten at det påvirker menneskene som spiser mest nøtter.

– Det ser ut til at de som spiser nøtter jevnlig også holder seg slankere i motsetning til hva mange tror. De som holder seg unna nøtter fordi nøtter er kaloririkt kan altså gjerne innføre nøtter i kostholdet sitt. Men som det også står i denne studien så er det jo kun snakk om rundt en neve nøtter om dagen. Spiser man haugevis med nøtter kan det selvfølgelig gå utover vekten, sier Borchsenius.

sprek