Nedgang i seertall for TV 2 under Tour de France: – Veldig annerledes enn tidligere år

Sendingene fra Tour de France er fullproduserte for første gang. Det merkes på seertallene til TV 2.

TV 2 trekker fortsatt over 100.000 seere i snitt på etappene i Tour de France. Dette bildet er fra den 6. etappen, da Marcel Kittel trillet først over målstreken.  Foto: Christophe Ena / TT / NTB Scanpix

sykkel

I 2015 satte TV 2 rekord, med et snitt på 173.000 seere på alle etappene. I fjor falt det til 141.000.

I år har i snitt 102.000 seere fulgt de seks første etappene.

– Dette er vi godt fornøyd med. At over 100.000 mennesker i snitt sitter og ser sykkel på tv i sju timer i snitt, er ikke et ubetydelig antall. Det sier litt om massen av sykkelinteresse som ligger i bunnen her, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2.

At snittet er lavere i år har sin naturlige forklaring. For første gang får TV 2 fullproduserte sendinger fra verdens største sykkelritt.

– Det er veldig annerledes enn tidligere år, fordi vi sender flere timer. Tar vi bort de to første timene, er vi nesten på nivå med fjorårets tall, sier Dahl.

Foregående år har sendingene begynt et par timer etter starten.

– Det er også betydelig lavere tv-seeing på de to ekstra timene som går tidligere på dagen, og det gjør at snittet naturlig nok går ned, sier Dahl, som også tror det fine været i Norge har påvirket seertallene på dagtid.

Populært magasin

Det er først i 2018 at det går an å komme med en dom over årets snitt.

– Vi får et klarere bilde når vi kan sammenligne disse tallene med neste års tall, sier Dahl.

Kanalen hadde flest seere under sitt Tour de France-magasin 4. juli, med 320.000 seere. Det var etappen da Peter Sagan ble diskvalifisert etter å ha truffet Mark Cavendish med albuen i spurten.

– Dere merker vel på seertallene hvis nordmennene gjør det bra?

– Det vil man alltid gjøre. Er nordmenn med i kampen om seieren, trekker flere seere til tv-en de siste timene, sier Dahl.

– Vanvittig eventyr

TV 2 har sendt Tour de France siden 2003, og har ingen planer om å kutte sendingene med det første.

– Det har vært et vanvittig eventyr hele veien, med sterk norsk deltakelse historisk sett. Dette er viktig for oss, sammen med alle de andre sykkelrettighetene som TV 2 har, sier Dahl, og ramser opp klassikerne, og de tre norske rittene Tour of Norway, Tour des Fjords og Arctic Race of Norway.

Sykkel-VM i Bergen i september vises også på kanalen.

PS: 10.000 seere i snitt har fulgt etappene i Tour de France på TV 2 Sumo, enten fra mobilen eller andre enheter. Det kommer nye tv-målinger fra og med 1. januar 2018 som inkluderer alle plattformer.