Annonse fra Bil i Nord
Gå til

Disse har reparert Ford i tilsammen 100 år

Det Kurt, Jim, Jan og Per Arne ikke vet om Ford, er ikke verdt å vite.

 
”Seniorrekka” på verkstedet på Bil i Nord kan vise til et imponerende antall år under panseret på Ford.
  • Kurt Enoksen: Begynte i Bil i Nord i 1986 rett etter mekanikerutdanningen
  • Jim Larsen: Begynte i Bil i Nord i 1986 og har jobbet med Ford siden den gang. To års fartstid på et annet verksted tidligere.
  • Tekniker Per Arne Østlund: Har jobbet som bilmekaniker siden 1981
  • Jan Gärtner: Har jobbet på delelager i 32 år

Bil i Nord Tromsø er et merkeverksted, som betyr at de ansatte kan spesielt mye om Volvo, BMW og Ford.

– Ford er bra biler. De har god kjørekomfort og høy kvalitet. Det er også gode biler å jobbe med, sier Jim Larsen. 

Han hadde jobbet to år ved et annet verksted da Bil i Nord søkte etter folk og han begynte her.

– Jeg trives godt, det er et flott arbeidsmiljø, sier Jim.

Høyeste Ford-utdanning

Ford-teknikerne hos Bil i Nord får tilbud om oppdaterte kurs hver gang det kommer en ny modell.

Kurt Enoksen har øverste graden i Fords opplæringssystem, og Tromsøs eneste Ford Master Tekniker.

– Det har bare blitt sånn. Jeg liker å holde meg oppdatert på siste nytt, smiler Kurt.

Han begynte ved Bil i Nord rett fra mekanikerutdanningen i 1986.

– Hovedverktøyet til en bilmekaniker i dag er datamaskinen som kobles til bilen for å gjøre feilsøk, sier Ford-mekaniker Kurt Enoksen. 

– Jeg trives med å jobbe med Ford, det skjer noe nytt hele tiden, og det vil det gjøre de neste årene også. Med hybrid og el har bilene endret seg, og man må bare fortsette å videreutdanne seg, sier Kurt og forklarer at i dag må man være like mye elektriker når man jobber med biler som mekaniker.

– Fordelen med å være et merkeverksted er at vi har tilgang til alle systemer, litteratur og tips fra Ford. Vi har spisskompetanse på det vi gjør, og kan raskere finne og reparere feil, sier Kurt.

Ford-mekaniker Per Arne Østlund nærmer seg 40-årsjubileum som bilmekaniker, og er glad for å jobbe med Ford.

Jeg har vært interessert i biler siden jeg var barn. Interessen for bilmekanikk kom etterhvert. Ford er forholdsvis lette biler å jobbe med, sier Per Arne.

Holder styr på tusenvis av deler

Innenfor verkstedet, på delelageret, sitter Jan Gärtner. Han er arvelig ”belastet” med Ford.

– Faren min var bilmekaniker og jobbet med Ford, og jeg har vært med på verkstedet fra barnsben av. Det var bare Ford for meg i mange år, men i de siste årene har jeg fått øynene opp for at det kan komme noe godt fra de andre bilmerkene også, ler Jan.

Deleselger Jan Gärtner forteller at for hver nye bilmodell som kommer, gir Ford et oppdatert kurs for serviceteamene. 

Faren jobbet de siste ti årene av sin yrkeskarriere på Bil i Nord og Jan begynte her én måned etter at faren slutta.

– Jeg brukte å være med opp hit, og jobbet selv på Skipsverftet. Så fikk jeg høre at det var ledig jobb her, og fikk begynne her. Jeg var interessert i bil, og likte at det var en bilrelatert jobb, sier Jan.

Siden den gang har han jobbet med å finne deler til Ford-eiere. Det er i dag over 1500 deleartikler tilgjengelig på lager her i Tromsø. I tillegg har han et system der han kan søke over hele verden for å finne deler til eldre biler.

– Det er store lønnsforskjeller blant folk, og det er mange som prøver seg i garasjen eller har noen kompetente kamerater som hjelper dem med å skru. Da er det om å gjøre å hjelpe dem til å finne feilen og den riktige delen, sier Jan.

Hans bilhjerte banker varmest for Ford Sierra Cosworth fra 1986.

– Det var kø utenfor butikken da den bilen ble lansert. Jeg har hatt mange Ford opp igjennom, og men bytter ikke hyppig. Jeg har bilen i gjennomsnitt i 10 år, sier Jan.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.