Annonse fra Bil i Nord
Gå til

Håper på et sterkt nordnorsk næringsliv med nordnorske eiere

Bil i Nords nye motto «Vi tror på Nord-Norge» er tuftet på et ønske og et håp om en landsdel i sterk vekst og utvikling.

Bakgrunnen for det nye mottoet er trenden der man ser at mange nordnorske bedrifter og selskaper blir kjøpt opp av selskaper utenfor landsdelen, noen til og med utenfor Norge.


– Jeg blir rett og slett lei meg når nordnorske bedrifter selges ut av landsdelen, jeg synes det er trist. Det fører til en radering av arbeidsplasser og færre lokale investeringer. Hvis bedrifter eies av folk som bor i Nord-Norge, så bruker de også mer av pengene lokalt. Jeg ønsker at vi må fortsette å satse, ikke selge oss ut og ned, sier Bil i Nord-eier og gründer Thor Drechsler.

Les også: Vinn jobb og stipend på 10.000 kroner

Bil i Nord-eier Thor Drechsler er opptatt av at nordlendingene selv skal skape og eie næringslivet i nord. – Jeg synes det er trist når for eksempel fiskekvoter blir solgt ut av landsdelen. 

Stor vekst i nord

Bil i Nords historie startet i Svolvær i 1996 og siden den gang har selskapet vokst til å bli Nord-Norges største privateide bilforhandler.

I dag har selskapet avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.

– Vi tror det skjer mye spennende i Nord-Norge i framtiden. Vi ser en stor økning i turisme og ikke minst opplevelser, bygges mye og gjøres mange investeringer. Det skjer mye positivt. Vi er opptatt av at kapitalen skal være i Nord-Norge og vi må støtte opp om det nordnorske eierskapet, sier Drechsler. 

Før jul kjøpte Bil i Nord Jakhelln Bil i Nordland, og utvidet dermed virksomheten til Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.

– Jeg ser lyst på framtiden, også for bilbransjen. Jeg har ikke tenkt å selge eller slutte å investere. Vi må ta de mulighetene som er.

Les også: Bil i Nord overtar Jakhelln Bil

Daglig leder Jan Hugo Svendsen er opptatt av å ha fornøyde kunder og å endre seg raskt. 

Suksess med fornøyde kunder

Bilbransjen er i sterk endring, og daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord tror fornøyde kunder er svært viktig – uavhengig av bransje.

– Suksesskriteriet i framtiden kommer til å være fornøyde kunder og at man driver kostnadseffektivt, enten vi selger bil eller gummistøvler. Det er en vanvittig kraft i Nord-Norge for tiden, og det merkes spesielt i de store byene. Tromsø og Bodø vil oppleve en voldsom vekst de neste årene. Vi ser at mange av endringene er teknologidrevet, og det vil kreve en annen type kompetanse i arbeidsstokken i flere bransjer, sier Svendsen.

Les også: Kom med ditt gamle "vrak" og kjør hjem med en ny Volvo XC40

– Hvilken rolle vil Bil i Nord spille i framtiden?

– Bil i Nord vil være en billeverandør også i framtiden. Vi er passe stor til å være rask nok til å endre oss. Det vil også kreve at man er av en viss størrelse, man må ha økonomisk handlekraft for å få det til, og det har vi også.

I forbindelse med det nye mottoet kjører Bil i Nord en større kampanje - klikk her for å se alle de gode tilbudene.


 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.