Annonse fra Nerstranda
Gå til

MESTER PÅ MER ENN BLOMSTER: Marí Larsen hos Mestergrønn Nerstranda vil at alle kundene deres skal bli møtt med et «hei». At kunden skal føle seg sett er blant det viktigste de jobber med.  

Stolte Nerstranda-sjefer: – Slik skaper vi god servicekultur

På Bik Bok, Volt og Mestergrønn er de ansatte ikke redd for å by på seg selv. Slik gir de kundene og besøkende en serviceopplevelse som er bedre enn de får andre steder.

De hilser, men er ikke overivrig. De vil vite hva du du trenger, ikke presse på deg produkter. De liker å kjenne igjen kunder som kommer tilbake. Å yte god service er en kunst.

­­ ­– Vi fleiper og flørter med kundene. Vi har et godt team som liker å ha det artig på jobb og girer hverandre opp. Slik tar vi godt vare på planter og kunder, sier Marí Larsen, butikkleder på Mestergrønn Nerstranda.

Hun har stilt opp i juletrekostyme i butikken og vunnet kåringer for beste kreative innslag på Nerstranda senter. Å være glad i å prate og få kundene til å føle seg sett er noe av det viktigste de gjør.

– Butikken går veldig bra og har gode resultater. Vi må likevel spisse servicen fordi vi er en liten butikk i sentrum. Vi er ikke redd for å gjøre litt ekstra, som å hjelpe å bære varer til der kunden har parkert eller å hjelpe gamle damer ut til taxien, sier Larsen.

Beste i hele kjeden

Også på Bik Bok mener de at god service er selve nøkkelen for å bli lagt merke til.

– Vi er en av mange butikker bare på Nerstranda, en av enda flere alternativ i en hel by og ikke minst har vi netthandelen som tar en større og større del av kaka. Vi ønsker at kunden skal huske oss, og faktisk selv velge å komme tilbake. Derfor jobber vi mot å skape en kundeopplevelse netthandel ikke kan gi, eller nødvendigvis naboene våre. Det er målet – vi skal skille oss ut, sier Astrid-Helene Jensen, butikkleder på Bik Bok Nerstranda.

BEST I KLASSEN: Astrid-Helene Jensen på Bik Bok gjør det best på service – ikke bare i landet, men blant alle Bik Boks butikker.  

 

Ifølge kjedens servicetall, så lykkes de godt. Så langt i år er butikken på Nerstranda best på service både nasjonalt og internasjonalt.

– I fjor vant vi pris og jeg har representert Bik Bok Norge i et internt talkshow på Ibiza der temaet var service. Det var en artig og lærerik opplevelse, sier Jensen.

Hun tror service ikke nødvendigvis trenger å være store gester.

– Kunden må føle seg sett, hørt og møtt av en ansatt som har lyst å hjelpe. Resultatet er et positivt inntrykk av butikken og teamet som jobber på Bik Bok Nerstranda. Personlig synes jeg god service er de små tingene, gjerne det som overrasker. Det trenger ikke være mer enn at butikkselgeren tar runden rundt kassa for å gi meg handleposen, sier Jensen.

Sosial jobb

SOSIAL: Patrick Simonsen på Volt liker å bli kjent med kundene.  

 

På Volt Nerstranda har de som mål at kundene skal komme innom omså bare for å si hei.

– Vi liker å bli kjent med kunder og danne relasjoner. På den måten skaper vi en god opplevelse. De som handler skal kunne komme og slå av en prat sier Patrick Simonsen, butikksjef på Volt Nerstranda og regionsjef for Volt Nord-Norge.

Han er ikke redd for å strekke seg langt for å gi god service.

– For eksempel hadde vi en kunde som hadde kjøpt en dress hos oss, og før jul ville han ha den justert. Han var ute i siste liten og hadde ikke mulighet å komme til butikken. Så da dro jeg hjem til han og fikk målt opp justeringene og så tok jeg dressen med til skredderen. Dressen var kjøpt for lenge siden, så det lå ingen ekstra omsetning i dette for oss, men det handler om å yte en service og tilrettelegge så mye som mulig for kunden, forteller Simonsen.

Han tror også det er viktig for kundeopplevelsen at Nerstranda som senter har fått seg et løft.

– Det at det pusses opp på senteret er utrolig viktig. Loungen i tredjeetasje har for eksempel blitt veldig fin. Alt i alt gir det en annen «vibe» enn det store shoppingrushet man opplever på andre senter, sier Simonsen.

Representerer Tromsø by

Marí Larsen på Mestergrønn får bare gode tilbakemeldinger om Nerstranda som senter.

– Nerstranda og butikkene her er flinke på service. Vi representerer byen på en annen måte. Vi møter mange turister og reisende og alle er opptatt av å gi et godt inntrykk, sier Larsen.

Til syvende og sist tror hun de butikkene som ikke er så opptatt av å gi god service vil tape i lengden.

– Hvis man ikke yter god service, så vil det bli et lett valg for kundene å handle på nett. Jeg mener man må være stolt av butikken man jobber i, stolt av produktene og stolt av resultatene. Det tror jeg vil skinne igjen i de butikkene som vil overleve, sier Larsen.

Senterledelsen på Nerstranda er særdeles fornøyde med arbeidsgleden og innsatsen som man kan oppleve i butikkene.

– Menneskelig mottakelse er helt avgjørende for å lykkes med service. For oss på Nerstranda er det helt klart viktig at våre butikksjefer har fokus på den gode handleopplevelsen, og vi blir stolte når de hevder seg nasjonalt, sier Nerstrandas assisterende senterleder Marita Sørensen.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.