Smak - nordnorsk matfestival
Gå til

ACTION PÅ PROSTNESET: En rekke reiselivsaktører skal under Smak-festivalen ha et festivalområde oppe på torgområdet på den nye havneterminalen. Der får Smak-publikum både mat- og reiseopplevelser. Fra venstre: Agnete Ryeng fra Arctic-365, Chris Hudson, reiselivssjef i Visit Tromsø, Johanna Englund, kokk på Vulkana, Elisabeth Arnesen i Tromsø havn og Inger-Lise Brones i Visit Tromsø.  

Reiselivsbransjen lokker med unike opplevelser på Prostneset

Uten gode matopplevelser, så får ikke turistene en god reiseopplevelse. Derfor er det helt naturlig at reiselivsbransjen blir en del av Smakfestivalen. Og med hunder, sauer og god mat skal de lokke Smak-publikum til Prostneset.

At Tromsø er gode på opplevelser ble nettopp slått fast da Tripadvisor kåret byen til den tredje beste destinasjonen i verden for opplevelser. Nå ønsker byens reiselivsbransje å bli enda bedre – spesielt på lokal mat.

Under årets Smak-festival stiller 14 aktører med stands oppe på uteområdet på den nye havneterminalen. Det nye konseptet og festivalområdet har fått navnet «SMAKen av reiseliv».

Der håper de at lokalbefolkningen får øynene opp for de gode opplevelsene som finnes i nærheten. Samtidig vil de jobbe for at turistene skal få lokal mat som en naturlig del av opplevelsesturene som selges.

Setter opp telt

Under festivalen settes det opp et stort telt på Prostneset og reiselivsaktørene tar med seg sauer, hunder og selvfølgelig gode matopplevelser.

– Vi ønsker å nå lokalbefolkningen i Tromsø, for det er mange som ikke vet hva som rører seg i vårt område. Vi vil vise fram perlene. De som kommer til Prostneset får en skikkelig bra smakebit på aktiviteter og steder som virkelig er verdt å få med seg, sier Agnete Ryeng, rådgiver i reiselivsklynga Arctic-365.

Aktørene som skal lage liv og røre på Prostneset er Arctic teahouse, Aurora Spirit, Fjellheisen, Fjellkysten, Hav & Fjell, M/S Bjørnvåg, Mini Explorer, Polaria, Rundhaug gjestegård og Basecamp Snowman, Tromsø friluftsenter, Vollan gjestestue, Vulkana og Yggdrasiltunet. I tillegg skal Clarion Hotel The Edge ha stand på området.

Geitrams-drinker

Johanna Englund er kokk på spa-båten Vulkana og gleder seg til å delta på Smak-festivalen. Hun forteller at de bruker mye tid på gode matopplevelser.

– Vi vil vise at Vulkana er mer enn en båt. Og mat er en viktig del av opplevelsen vi tilbyr. Vi var nylig ute en hel dag og da plukket hele crewet på båten geitrams. Av det har jeg laget geitramsdrink og geitramssorbet. Det er veldig fint å kunne vise at vi selv har høstet noe av maten, det gir en bedre opplevelse for de som besøker båten, sier kokken.

MATOPPLEVELSER: Johanna Englund, kokk på spa-båten Vulkana, forteller at selv de som reiser fra sør i Norge synes at god, lokal mat gir opplevelsen en ekstra dimensjon, som for eksempel når de får servert tørrfisk.  

 

Uten mat og drikke...

Tromsø har som målsetning å bli et bærekraftig reisemål – da er lokal mat en viktig del av reiselivstilbudet, sier reiselivssjef Chris Hudson entusiastisk.

– Hvis du har en by med et godt mattilbud, med lokale råvarer på menyen - da har man kommet et langt steg for å bli et attraktivt og bærekraftig reisemål, sier han.

Og turistene er mer enn villig til å betale for gode matopplevelser.

– Lokalbefolkningen er veldig flinke til å bruke byen og spise ute, og vi vet at det er betalingsvilje blant turistene til å betale for god mat, sier Hudson.

Turistene kan velge og vrake i aktivitetstilbud, men reiselivsbransjen ønsker å kunne tilby flere lokale matopplevelser som en del av dette.

PÅ TIDE: Reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø og Elisabeth Arnesen i Tromsø havn, gleder seg til å vise både tromsøværinger og turister spennende opplevelser i vårt nærområde.  

 

– Vi ønsker at mat skal brukes mer kreativt og som en naturlig del av opplevelsespakkene. Det er viktig for turistene å kunne spise de rettene som vi spiser her i nord, sier Vulkana-kokk Johanna Englund.

Søker lokale matleverandører

Det er bare et problem – mange reiselivsaktører vet ikke hvor de skal finne de lokale matleverandørene. Derfor går Arctic-365 ut med en åpen invitasjon til Tromsøs og nordnorske matleverandører.

– Vi arrangerer klyngesamling i forkant av Smak-festivalen og er veldig glade for samarbeidet med festivalen. Det gjør oss lettere i stand til å nå ut til lokalmataktørene. Fredag morgen inviterer vi derfor disse til å presentere seg for oss. Hvis noen matleverandører vil treffe mange nye potensielle kunder, så er det bare å ta kontakt med meg. Der får de møte og vise seg fram for mange bedrifter, sier Agnete Ryeng.

Unik opplevelse

Elisabeth Arnesen, Tromsø havns koordinator for Prostneset, gleder seg veldig til Smak-festivalen.

– Det er utrolig fint at det er så stor interesse for å bruke området og vi er lykkelige for å få være med på festen. Tenk på den opplevelsen det blir å komme til Prostneset under Smak-festivalen! Det vil gi dem en uvurderlig opplevelse, sier hun begeistret.

Området på Prostneset åpner for publikum fredag 21. september klokken 11.00-18.00 og lørdag 22. september fra klokken 10.00-17.00.


PS. Matleverandører som vil vise seg fram for reiselivsbedrifter kan ta kontakt med Agnete Ryeng på e-post: agnete@arctic-365.no

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.