Mediehuset iTromsø
Gå til

Wibeke og Kari vant PT timer - slik er treningsopplegget fram mot Mørketidsløpet

På ti uker skal disse damene gå fra utrent til veltrent. Målet er å gjennomføre fem kilometer-løpet under Mørketidsløpet. Drømmer du om det samme? Sjekk treningsprogrammet for nybegynnere og hiv deg med.

På ti uker skal personlig trener på SATS Langnes, Patrick Sørensen, få Wibeke Bergheim (41) og Kari Jakobsen (42) i form til Mørketidsløpet 5. januar.

Begge damene deltok i Midnight Sun Maratons konkurranse der premien var gratis startavgift og personlig trening hos SATS. Nå skal de starte å løpe for første gang på mange år.

– Jeg trente håndball aktivt tidligere, men har ikke løpt på mange år. Det skal bli fint å få veiledning i løpsteknikk og oppfølging, slik at jeg faktisk skal klare å fullføre løpet og ikke bli skadet underveis, sier Bergheim.

Kari Jakobsen er allerede medlem på SATS, men bruker tredemølla sjelden.

– Det blir fint å få hjelp. Ikke minst vil dette holde meg skjerpet med treninga gjennom mørketida og i jula. Dette er en ekstra motivasjon for å holde løpingen i gang og trene jevnt og trutt, sier hun.

Betydelig fremgang

Personlig trener Sørensen mener man kan komme i betydelig bedre form på ti uker.

– Det er viktig å starte på det nivået man er, og ikke gå for fort frem. Wibeke og Kari skal få et skreddersydd opplegg til sin form. Vi kommer til å løpe sammen to ganger i uka og trene endel styrke. I tillegg får de kondisjon- og styrkeøvelser i hjemmelekse, sier Sørensen.

GØY: Wibeke Bergheim ser for seg at de neste ukene kan bli tøffe. – Men mest av alt skal vi ha det gøy, sier hun 

 

Allerede neste treningsøkt skal damene gjennomføre en Cooper-test på tredemølla. Den går ut på å løpe eller gå så langt man klarer på 12 minutter. Samme test skal gjennomføres før jul, og testen er en enkel måte å måle fremgangen man kan oppnå på kort tid med riktig trening. 

For Kari og Wibeke er det imidlertid ikke løpstiden som er det viktigste. Begge har meldt seg på løpet tidligere, men endt opp med å ikke stille til start.

– Nå har vi et ekstra press på oss til å fullføre løpet. Jeg konkurrerer kun med meg selv, men kanskje vil jeg prøve å forbedre tiden min allerede til sommeren, sier Jakobsen.

Treningspartner Bergheim ser frem til de neste ukene, selv om det kan bli tungt. 
 – Mest av alt skal vi ha det gøy, og jeg gleder meg til å fullføre mitt første løp noensinne, sier Bergheim entusiastisk.

FULL FART: Wibeke Bergheim fikk testet formen på tredemølla.  

 

Du kan også delta!

Nils Hætta i MSM ønsker at enda flere lokale mosjonister stiller på startstreken. 
– Vi tar tiden på alle som deltar, men rangerer ikke på tid i resultatlistene. Dette er et trimløp som alle kan delta på, enten man vil gå eller løpe. Det viktigste er at man er med og har det gøy, sier han.

For alle utrente som ønsker at det var de som vant, så har SATS Langnes laget et treningsprogram for nybegynnere. Treningsprogrammet ser du her:

 

Mørketidsløpet er Norges største vinterløp og tiltrekker seg løpere fra hele verden som ønsker å løpe på snø eller is. Man kan velge å løpe 5 kilometer, 10 kilometer eller halvmaraton.

VIL DU OGSÅ DELTA: Meld deg på Mørketidsløpet her

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.