Opplev Tromsø
Gå til

VISIT TROMSØ: Mener det er viktig at tromsøværingene er gode ambassadører for egen by.  Foto: Therese Norman Andersen / Visit Tromsø.

Vær turist i egen by

Tromsø er kåret til verdens 3.beste opplevelsesdestinasjon, etter Costa Rica og Hawaii på TripAdvisor. Første helga i april kan du få være turist i egen by og få en smak på hvorfor Tromsø scorer så høyt på lista.

Besøkende som kommer til Tromsø har ikke lyst til å være turister, og leve i sin egen «boble». De ønsker å være midlertidig lokale, mener reiselivssjef i Visit Tromsø, Chris Hudson.

– De som reiser hit ønsker å få ekte opplevelser, det autentiske. De er ikke her for å oppleve «Disneyland», sier han. 

Som opplevelsesdestinasjon har Tromsø fått et godt og helthetlig tilbud, også utover nordlyset. Dét ønsker festivalen «Opplev Tromsø» å vise frem til lokalbefolkninga.

- Ved å påminne tromsøværingene om hva Tromsø har å tilby, vil de samtidig bli gode ambassadører for egen by, sier Hudson.

Kulturell og sosial bærekraft

Tromsø kommune har nettopp lansert reiselivsstrategien «Tromsø – lokal tilhørighet i det urbane Arktis». Strategien fokuserer på at reiselivet må være bærekraftig, både økonomisk, miljømessig, kulturelt og sosialt, og det er spesielt de to sistnevnte som vektlegges.

– Utviklingen av Tromsø som reiselivsdestinasjon må skje på lokalbefolkningens premisser, i tillegg til at man dimensjonerer for besøkende. Da må tromsøværingene involveres i reiselivet, understreker Hudson.

Fokus på «localhood»

For at de besøkende skal ha mulighet til å føle seg midlertidig lokal, må de være en del av destinasjonen de besøker. Turister som samhandler med lokalbefolkningen, får en bedre opplevelse enn de som kun «observerer» de lokale, mener Visit Tromsø.

– De følelsesmessige og personlige opplevelsene er det de lokale som skaper. De besøkende ønsker å vite hvordan det er å bo her oppe, og ta del i hverdagen vår, forteller markedssjef i Visit Tromsø Lone Helle.

Ved å skape tilhørighet, vil tilreisende oppleve Tromsø som sin by.

Urban og levende by

Chris Hudson tror mange glemmer at Tromsø, med alt som skjer i byen, har blitt et helhetlig reisemål for turistene:

– Når butikkene stenger i sentrum, så er det ikke slik at byen «dør». Da åpner det nye spennende steder og butikker. Bare i Storgata er det mer enn 80 utesteder, påpeker han.

Tromsøs rike kulturtilbud er med på å gjøre byen attraktiv for tilreisende. Eksempler er byens mange festivaler, kulturscener, kunstutstillinger, samisk kunst og kultur, samt bevaring og formidling av kulturminner og lokalhistorien.

– I Tromsø er det et kulturtilbud for alle, sier Helle.

Særegen intensitet og dynamikk

Tromsø var en by lenge før det ble et reisemål. Som sentral havneby har Tromsø alltid vært vertskap, og tatt imot besøkende.

– Byen har eksistert i flere hundre år, og vi må ta vare på vår identitet og egenart, sier Hudson.

Kombinasjonen av byens befolkning, kulturtilbud, historie, forskningsmiljøer og næringsliv, gjør at Tromsø har en særegen intensitet og dynamikk.

– Ved å skape relasjoner som styrker regionens identitet og integritet, vil man kunne gi de besøkende en best mulig opplevelse. Og ikke minst: riktig opplevelse til riktig besøkende, sier Helle.

Et «utenfrablikk»

Festivalen «Opplev Tromsø» er derfor en perfekt mulighet til å oppleve det turistene kommer hit for å gjøre, men som tromsøværingene ofte tar for gitt.

– Det er ekstremt mye å velge mellom i regionen vår. Vi tror ikke de lokale egentlig vet hva som finnes. De har rett og slett ikke dette perspektivet, sier Helle.

– Å være turist i egen by, vil kanskje gi større forståelse av oss selv, våre verdier og vår egen identitet. Alt det fantastiske Tromsø har å by på – som de som besøker oss tiltrekkes av.  

OPPLEV TROMSØ: Å være turist i egen by, vil gi større forståelse av oss selv, våre verdier og vår egen identitet.  Foto: Lars Mathisen / Visit Tromsø.

– Sett pris på det vi har

Visit Tromsø ønsker at festivalen skal minne de som bor i Tromsø om at det vi har er unikt, og at det ikke er mange destinasjoner som kan sammenligne seg med oss.

– Her om dagen gikk jeg gjennom Kirkeparken, og var i skikkelig dårlig humør på grunn av det dårlige været. Men da jeg så en gruppe asiater ha snøballkrig, og le så tårene sprutet, kunne jeg ikke unngå å bli smittet av energien deres. Jeg tror mange av oss har godt av å bli minnet på at det vi har er eksotisk og unikt, selv om vi ikke alltid setter pris på det selv, sier Helle.

Ikke bare for turistene

Visit Tromsø er regionens offisielle turistinformasjon, og har nettopp flyttet inn i nye lokaler på Havneterminale Prostneset. De ønsker flere av lokalbefolkningen på besøk. 

- Alle som bor i Tromsø er hjertelig velkommen innom til en prat. Hos oss kan du få tips og råd, kart og diverse gaveartikler, sier Helle.

Ønsker å gi noe tilbake

Tromsø som by vokser fort, og det gjør også aktivitetstilbudene. I 2006/2006 hadde Visit Tromsø-regionen fem aktivitetsleverandører med ni forskjellige produkter.

I 2015/2016 hadde tallet økt til 72 bedrifter som leverer 145 produkter.

Nå ønsker reiselivsnæringa å gi noe tilbake til lokalbefolkninga, ved å gi rabatterte priser på sine aktiviteter under «Opplev Tromsø» helga 5-7.april.

– Vi er nok ikke flinke nok til å snakke til tromsøværingene, om det som finnes i egen by. Derfor er «Opplev Tromsø» et fantastisk initiativ, som vi håper skaper lokal interesse, og setter fokus på mulighetene vi har, sier Hudson.

GIR TILBAKE TIL DE LOKALE: Reiselivsnæringa gir rabatterte priser på sine aktiviteter 5-7.april .  Foto: Kari Schibevaag / Visit Tromsø.

 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.