Totaleiendom/Vervet
Gå til

JOBBER SAMMEN: Kunstner Olav Christopher Jenssen og arkitekt Jorid Krosse. 

Denne kunstneren skal gi Tromsø en helt ny attraksjon

Tromsøs nye bydel Vervet skal bli alt annet enn grå, kjedelig og intetsigende. Faktisk håper de bydelens visuelle identitet vil bli så spennende og annerledes at den alene vil trekke besøkende.

Hårete mål? Kanskje, men slett ikke umulig! Det er nemlig den svært anerkjente kunstneren Olav Christopher Jenssen som skal gi bydelen farge, særpreg og signal.

Jenssen er en av Norges mest internasjonalt anerkjente kunstnere, og har skapt både malerier, tegninger, grafikk og skulpturer gjennom sin karriere. Kanskje aller mest kjent er han dog for sine store, abstrakte malerier. Han stiller ut både i Norge, og internasjonalt – og skal i mai blant annet ha en utstilling på Astrup Fearnley med utgangspunkt i Vervet-prosjektet.  

– Noe man gjenkjenner

Vervet har som ambisjon å bli byens flotteste bydel, og de legger stor vekt på det visuelle. Det er arkitektkontoret LPO som tegner Vervet, og det var også de som foreslo å hyre inn Jenssen. Nå skal kunstneren, i samarbeid med arkitektene, sette sitt preg på bydelen, og gjøre den til et fargerikt, morsomt og unikt tilskudd til Ishavsbyen.

EGENART: Kunstner Olav Christopher Jenssen vil skape noe som gir Vervet egenart og identitet. Her sammen med Jorid Krosse i LPO. 

 

– Det var i grunnen ingen føringer på at dette skulle bli figurer, men for meg betyr signal først og fremst noe man gjenkjenner og forstår. Jeg tenkte derfor at jeg måtte skape noe som ville være med på å gi stedet en egenart, identitet og gjenkjennelsesmoment, forteller Jenssen.

Identitet

Olav Christopher Jenssen er opptatt av at alle hans verker skal representere et nytt avsnitt i den kunstneriske aktiviteten hans:

– Jeg er opptatt av at dette verket skal ha en helt egen identitet. Man skal kunne kjenne igjen lynne og figurasjonen, men denne nye grafiske og fargemessige situasjonen her er helt ny, tanken er at figurene skal være med på å gi stedet en egen identitet, forteller han.

Totaleiendom, som bygger Vervet, er opptatte av å bevare elementer fra skipsverftsområdets industrielle historie i den nye bydelens utseende og identitet.

HISTORIE: Når Vervets visuelle identitet planlegges, er Totaleiendom opptatt av at deler av områdets historie skal bevares. 

 

– Både bygninger og utsmykking spiller på lag med elementer fra områdets historie og identitet, sier Jorid Krosse, en av arkitektene fra LPO som jobber på prosjektet sammen med Jenssen.

Attraksjon

Prosjektleder i Totaleiendom, Ragni Løkholm Ramberg, har stor tro på det visuelle uttrykket som skapes på Vervet.

– Når Vervet står ferdig, skal det ikke bare være et godt sted å bo, men også en attraksjon verdt å besøke. Olav Christopher Jenssens kunst skal sammen med bygningene skape et helt unikt område, som vi gleder oss til å vise fram for både tromsøværinger og turister, sier hun.

ATTRAKSJON: Når Vervet står ferdig, håper prosjektleder i Totaleiendom, Ragni Løkholm Ramberg, at det blir en attraksjon som trekker både lokale, nasjonale og internasjonale besøkende. 

 

Lanserer prosjektet

Onsdag 24. april klokken 18.00 arrangerer Totaleiendom byutviklingskveld på Verdensteatret i samarbeid med Mediehuset iTromsø.

Som del av programmet skal kunstner Olav Christopher Jenssen da lansere kunstprosjektet på Vervet for de oppmøtte. Da vil tromsøværingene for første gang få en smakebit på hva som kommer.

I tillegg skal Laura Sæther, arkitekt og partner hos LPO Arkitekter snakke hva som skal til for å bygge en god bydel, og førsteamanuensis og byutviklingskommentator Erling Dokk Holm skal snakke om identitet i sentrum, bydeler og på Vervet.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Les mer her!

Vervet er Tromsøs nye bydel, som utvikles av Totaleiendom på den gamle tomta til Tromsø Skipsverft. Vervet skal bli en komplett bydel med 440 boliger, kafeer, hotell, restaurant og ulike andre næringsvirksomheter. 28.mai starter salget av første byggetrinn – «Fram».

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.