SPENNENDE JOBB: Lars Richard Olsen (til venstre), Tor Sellevold Solbakken og Marie Uglum Døsen har alle spennende jobber i Mediehuset Harstad Tidende.  

Ta et karrieresteg til Harstad!

I Mediehuset Harstad Tidende går utviklingen i rasende fart. Nå er flere stillinger ledige for de som vil være med på reisen.

- Som journalist har du hele samfunnet som arbeidsområde. Du får møte alle slags mennesker i alle mulige situasjoner; folk det går bra med, folk det går dårlig med, gamle, unge, toppledere og andre. Du får et godt innblikk i samfunnet og får se hvordan det fungerer, sier Lars Richard Olsen.

Han jobber som journalist og frontansvarlig i Harstad Tidende, og er blant de som snart skal få nye kollegaer. Mediehuset har flere ledige stillinger; i redaksjonen, i markedsavdelinga og i Aktiv Media som forestår video- og levende bilder-produksjon for mediehuset og for kunder.

Les mer om de ulike stillingene her.

VARIERTE OPPGAVER: Å få jobbe med mange ulike prosjekter er en av fordelene med jobben, mener innholdsprodusent Marie Uglum Døsen. 

 

- Digital tankegang

Marie Uglum Døsen, innholdsprodusent i markedsavdelinga, trekker fram de varierte arbeidshverdagene som en av de store fordelene som ansatt i Harstad Tidende.

- Vi samarbeider med mange spennende kunder, og jobber bla med strategisk rådgivning og utvikling av innhold og mye, mye mer. En digital tankegang er i alle fall viktig. Her har vi høyt tempo, tar utfordringer på strak arm, forteller Uglum Døsen.

Hun er selv harstadværing, og har studert og arbeidet flere år i hovedstadsområdet før hun flyttet hjem og begynte å jobbe i Harstad Tidende for tre år siden.

- I en bedrift som er opptatt av utvikling, får man mulighet til å jobbe i både store og små prosjekter og med mange ulike mennesker. Vi kan raskt snu oss og gjøre endringer, siden organisasjonen ikke er alt for stor, sier hun, og trekker fram en annen fordel med å bo, jobbe og leve i Harstad:

- Ved å bo i en by som Harstad, hvor det meste ligger sentralt til, bruker du kort tid til og fra jobb. Da rekker du å ha mye fritid utenom arbeidstid.

FORTELLER HISTORIER: Å møte nye mennesker er en viktig del av jobben som videoprodusent, noe som passer Tor Sellevold Solbakken godt. 

 

Glad i å finne løsninger

Mens Uglum Døsen kom flyttende tilbake til hjembyen Harstad, er videoprodusent Tor Sellevold Solbakken en av de som har kommet flyttende til byen sørfra. Sotraværingen mener Harstad passer for mange.

- Det første jeg tenkte da jeg kom hit, var at det er veldig mange hyggelige folk her. Det er lett å komme i snakk med folk og man er lite selvhøytidelige. Dessuten er det et godt kulturliv her, og naturen – for dem som liker sånt – er jo helt fantastisk, sier han.

Som videoprodusent har Sellevold Solbakken varierte oppgaver i mediehuset.

- Jeg gjør veldig mye forskjellig; alt fra å dekke Get-ligaen for TV2 til å være med å utvikle egne produksjoner. Du får en bred rolle her, og får prøvd deg på å være både kameramenn og produsent, produsere livesendinger og reklame og veldig mye annet. Du må virkelig være en potet, sier han.

Han trekker fram allsidighet som en viktig egenskap.

- En slik jobb passer for deg som er teknisk anlagt og teknisk interessert. Du må ha lyst til å finne løsninger, se verdien i å fortelle historier og være glad i å møte nye mennesker. For det er det denne jobben handler om – det handler om folk, sier han.

FAVNER HELE SAMFUNNET: Journalist og frontansvarlig Lars Richard Olsen mener noe av det beste med jobben er at den dekker hele samfunnet. 

 

Ulik bakgrunn kommer godt med

Også Lars-Richard Olsen understreker den menneskelige tilnærminga i jobben.

- Du må like å prate med folk, i tillegg til å kunne uttrykke deg både gjennom tekst, bilder og video. Du må kunne lytte, og omsette det du får vite til historier som leserne forstår og får med seg, sier han.

Selv har han variert erfaring og utdanning fra Oslo, Stavanger, Tromsø og Alta, og mener det kan komme godt med å ha interesser utover jobben.

- Det som er artig med journalistyrket, er at du kan bruke kunnskap fra mange felt i arbeidet. Er du interessert i historie, digitale løsninger, god på å ta bilder, opptatt av kultur eller noe annet, så får du garantert bruk for det som journalist, sier Olsen.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.