NNL
Gå til

FULL AV ENERGI: Bjørn Gulbrandsen gir alt fra scenen da Coop Øst samlet 2700 ansatte til WOW-samling. Målet er å gi dem energi og inspirasjon til å gjøre det beste for kundene.  Foto: John T. Pedersen, Coop

Bjørn trengte påfyll for å skape enda mer WOW!

I jobben som WOW-general i Coop Øst flyr Bjørn Gulbrandsen (43) både høyt og lavt. På Hovedprogrammet fikk han tid og mulighet til å lande.

Den offisielle stillingstittelen sier «kompetanserådgiver», og Bjørn Gulbrandsen har siden  2016 hatt ansvaret for kulturutvikling, inspirasjon og ny kunnskap til tusenvis av medarbeidere, ledertalenter og ledere i Coop Øst.

På et tidspunkt følte han behov for å fylle opp sin egen verktøykasse, for å kunne gi videre. I februar 2019 begynte Bjørn på Hovedprogrammet til Nordnorsk Lederutvikling (NNL). Det har forandret ham.

– Jeg flyr høyt og lavt hele tiden. Jeg har nå lært å skru av litt og hente meg inn igjen, slik at jeg også har energi til dagen etter. Jeg kan ikke være «på» hele tiden, og har blitt bevisst hvor jeg henter energi fra.

Les også: Det har aldri vært viktigere å trene på ledelse

Ble utfordret til å tenke nytt

I dag er Bjørn takknemlig for at han fikk mulighet til å delta på Hovedprogrammet.

– Det viktigste for meg har vært å få ta en fot i bakken fra hverdagen. Programmet har åpnet døren til at ting kan gjøres på en annen måte. Jeg har blitt utfordret til å tenke nytt, både om meg selv og jobben min, sier Bjørn.

TRENE: Hovedprogrammet har utfordret meg til å gjøre ting annerledes, og det er eneste måten vi kan bli bedre på, sier Bjørn.  Foto: John T. Pedersen, Coop

 

Etablererer nettverk

På Hovedprogrammet blir alle deltakerne delt inn i mindre grupper. Her er det lagt opp til at man skal bli enda bedre kjent med hverandre, og dele gleder og sorger, sparre om kanskje utfordringer man har i hverdagen, dele gode opplevelser og gjøre gode refleksjoner.

– Det er arbeidet i gruppene som har gjort aller mest inntrykk på meg. Man er del av en gruppe som deler erfaringer åpent og helhjerta. Som ledere kommer vi fra ulike bransjer, men vi står i det samme, og til gruppen min kan jeg ringe og både få inspirasjon, trøst og støtte, forteller Bjørn.

Han mener Hovedprogrammet er som en eneste stor treningsarena.

– Vi trener på ledelse, og vi trener sammen med andre som har samme utgangspunkt som en selv.

Les også: Carina: Jeg er blitt tryggere som leder

Personlig utvikling

«Treningsarenaen» er fylt av teori og erfaringer om ledelse, arbeid i team og hvordan man kan utvikle både seg selv og sine medarbeidere. Alle deltakerne får velge seg et personlig prosjekt som de skal jobbe med i perioden.

– Jeg har øvd meg på å ta en pause, ta en fot i bakken og være bevisst på hva som gir meg energi. Det har jeg fått trent på, og blitt heiet på av de andre i gruppa. Det har vært veldig ålreit. Jeg har sett på hva jeg skal gjøre mer av, og gjøre mindre av. Jeg liker fortsatt å si ja, men er blitt flinkere til å si nei.

– Jeg vil for alltid være et ja-menneske, men å reflektere over hva dette betyr for meg i min hverdag, har vært utrolig nyttig.

LEDERUTVIKLING: Bjørn Gulbrandsen foran deltakere på lederprogrammet til Coop Øst.   Foto: John T. Pedersen, Coop

 

Tar erfaringer med tilbake til jobben

Samtidig som Bjørn selv har erfart lederutvikling, har han ansvaret for å drive lederutvikling i egen organisasjon. Der leder han et lederutviklingsprogram for 330 ledere.

– Vi utdanner framtidens Coop Øst-ledere og skal også forvalte de lederne vi har i dag. Vi skal ha de mest kompetente og motiverte lederne i vår bransje. Jeg tar med meg masse inspirasjon, glede og energi tilbake til jobben. Jeg har også fått noen gode tips og triks til å gjøre jobben litt annerledes. Hovedprogrammet har vært gull verdt, sier en inspirert Bjørn.

Vil skape WOW-effekt

I tillegg til lederutvikling av ledere og talenter i Coop Øst har Bjørn også ansvaret for Kunden Først og Wow-programmet.

– Det handler om at vi skal sette kunden først og levere over det kunden forventer. For å få det til må vi starte med de ansatte. Vi skal ha de råeste og beste ansatte i vår bransje. Det handler om hvordan vi behandler mennesker, og vi ber våre ansatte om å jakte på den berømte wow-effekten, forteller Bjørn.

TIL SKOGS: Bjørn Gulbrandsen henter energi fra turer i skogen, og er blitt enda mer bevisst på at han selv også må fylle "tanken".   Foto: Privat

 

Lære nye metoder

Hovedprogrammet fyller ledernes egen kasse med en rekke verktøy.

– Personlig har jeg lært mye av veilederne på Hovedprogrammet, som ofte utfordrer og spør tilbake: «Hva tenker du?».

Med et kraftig skjegg, høy stemme og stor energi er det mest naturlig for Bjørn å ta «rommet». Nå er han blitt mer opptatt av å la andre slippe til.

– Det er en ny hverdag for mange av mine. I en alder av 43 begynner jeg endelig å bli stille, ler Bjørn høyt.

– Jeg er blitt mer bevisst at vi alle er ulike, og lært meg å sette pris på å være forskjellig. Vi trenger i ulik grad støtte og anerkjennelse, og noen som er stille trenger tid før de svarer. Jeg har blitt mer bevisst de små grepene vi ledere kan ta.

Stort trykk i butikkene

Korona-pandemien skapte en ekstraordinær situasjon for dagligvarebutikker og varehus. Over natta ble det plutselig mye mer å gjøre, både på grunn av folks hamstring og for å ivareta smittevernet. 

– Hvordan har du brukt lærdommer fra Hovedprogrammet i koronakrisen?
– Det viktigste er å ta vare på folka våre. Vi må puste og ha overblikket, og samtidig må våre ledere bli sett og lyttet til. Det var viktig å gi dem støtte, forteller Bjørn.

Pandemien skapte et enormt informasjonsbehov.

– Det kom mye informasjon fra myndighetene som måtte både tolkes og forvaltes. Vi måtte filtrere og sende videre ut til våre. Vi opplevde også at jo mer informasjon vi ga, jo større ble behovet. Det kan aldri bli nok informasjon.

Noen av øvelsene på Hovedprogrammet viste seg å ha klar relevans til en slik situasjon.
– Flere av gruppeoppgavene var øvelser i krise og arbeid under ekstremt press, og det er erfaringer jeg har tatt med meg tilbake til hverdagen. Vi har lært at folk reagerer på forskjellige måter – noen tar ting virkelig inn over seg, mens andre forholder seg til kalde fakta. Det betyr at vi som ledere må forholde oss til medarbeiderne våre på ulik måte.

KORONA: Koronapandemien skaper nye arenaer. I juni streamet Bjørn Gulbrandsen ledersamling til 330 mennesker fra et studio i Oslo.   Foto: John T. Pedersen, Coop

 

Nøkkelen til suksess

Bjørn Gulbrandsen ser på lederutvikling som en pågående prosess som i bunn og grunn handler om å forankre kultur.

– Kulturen er våre blodårer og nøkkelen til suksess går gjennom wow-programmet «kunden først», lederutviklingsprogrammet og talentprogrammet. For å få det til må vi ha pedagogisk riktige prosesser, og der får vi hjelp av erfarne veiledere fra NNL som er up to date. Vi gir oss ikke på tørre møkka i å trene og gjøre en bedre versjon av oss selv.

Er du leder og synes Hovedprogrammet høres interessant ut for deg? Klikk her for å lese mer.


Fakta:

Navn: Bjørn Gulbrandsen

Stilling: Wow-general og kompetanserådgiver, Coop Øst

Bakgrunn: Startet karrieren på flaskerommet i butikk som 14-åring. Jobbet seg oppover og fikk første lederjobb som 20-åring. Vært assisterende butikksjef, salgssjef, driftssjef og varehussjef. Sitter i styret til Opplæringskontoret i salgs- og matfagene. I tillegg har han 14 års erfaring fra Forsvaret.

Alder: 43

Bosted: Oslo

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.