Bil i Nord
Gå til

25 ÅR: I år er det 25 år siden Thor Drechsler startet det vi i dag kjenner som Bil i Nord.   Foto: Tom Benjaminsen

25 år med Bil i Nord: Tre høydepunkter, og en skikkelig nedtur

Et kvart århundre med Bil i Nord har bydd på fantastiske opplevelser, men også stor motgang. Bli med gründer Thor Drechsler ned «memory lane».

Ja, for det er faktisk hele 25 år siden Drechsler startet det vi i dag kjenner som Bil i Nord – Nord-Norges største privateide bilforhandler.

Historien har vært fortalt før, men kan godt gjentas: det begynte i det små i Svolvær i 1996. Videre gikk det slag i slag: lokaler på Sortland i 1998, overtagelse av Renault og Volvo i Harstad i 2000, og etablering på Leknes samme året. I 2002 kom de til Tromsø og Finnsnes, og i 2018 til Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.

 

– Hvis man tar seg tid til å tenke, så har jo disse 25 årene vært en fantastisk reise med flest oppturer, men også noen nedturer og utfordringer. De som tror det kun har vært en «walk in the park», tar grundig feil, sier Drechsler.

MIMRER: Når Thor Drechsler tenker tilbake på Bil i Nords historie minnes han flest oppturer, men også noen nedturer.  

Viktige medarbeidere

– Vi startet i 1996 med å skrape sammen det vi hadde av egenkapital, for å få lån fra banken. I begynnelsen hadde vi 13 medarbeidere på to lokasjoner, mens vi i dag har rundt 250 medarbeidere, fordelt på ti avdelinger, forteller han.

For det er særlig medarbeiderne som stikker ut som det viktigste, når Drechsler nå ser tilbake på de siste 25 årene.

– Jeg er utrolig stolt av alle medarbeiderne vi har, og har hatt i bedriften. Enkelte av dem har hatt det tøft, og har kanskje møtt mange gjennom livet som ikke har hatt troa på dem. Men vi har hatt troa, og vi har gitt dem sjansen – og så har det gått bra. Vi tror på folk, og vi tror på Nord-Norge, sier han.

MEDARBEIDERE: Det viktigste for Thor Drechsler er alle Bil i Nords medarbeidere, som han er utrolig stolt over.  

Det har vært noen humper i veien underveis, men heldigvis har 25 år med Bil i Nord for det aller meste bestått av medvind og gode kjøreforhold. Thor Drechsler mimrer tilbake til noen hendelser som har satt ekstra spor:

Tre høydepunkter:

1: – Å drive med hovedkontor i Svolvær, og passere 1 milliard i omsetning i 2016, det var kult! Det føltes som et bevis på at det virkelig går an å gjøre det bra, selv om man holder til på en liten plass i Nord-Norge. Å nå 1 milliard i omsetning hadde vært et mål for oss lenge, og det føltes veldig stort å få det til.

2: – Da vi hadde 20-årsjubileum i 2016 inviterte vi med alle de medarbeiderne til Praha. Vi chartret et fly fra Evenes, og reiste med 139 medarbeidere og 68 partnere. På alle seteryggene i flyet sto det «Bil i Nord 20 år, 1996-2016» - det var skikkelig tøft! Turen valgte vi å arrangere for å feire innsatsen til våre medarbeidere gjennom 20 år, og feiringen ble et stort øyeblikk i Bil i Nords historie.

TUR: I 2016 inviterte Bil i Nord med alle medarbeiderne til Praha. Her er daglig leder Jan Hugo Svendsen på plass i det chartrede flyet. 

 

3: ­– Også etter ti år ønsket vi å gjøre litt ekstra stas på medarbeiderne våre. I 2007 hadde vi innkalt til møte på Sortland, og etter at jeg hadde gått gjennom regnskapet ba jeg de medarbeiderne som hadde vært med oss helt fra starten i 1996 om å komme opp for å få en gave. Det var en stor opplevelse å kunne overrekke en Rolex-klokke til hver av dem, som takk for innsatsen. Det var ingen enkel sak å få tak i de klokkene, og det føltes veldig gøy å få gi de til medarbeiderne våre. En av mottakerne fortalte at han ikke hadde sovet et minutt den natta.

En stor nedtur

Men som sagt, det har ikke alltid vært en «walk in the park», og det er særlig ei krise Drechsler husker godt:

– Dette var i 2011, og vi hadde få år i forveien gjort en stor investering i nye lokaler i Svolvær. Så kom ekstremværet «Berit» til Lofoten, og skylte inn alle porter. Vi hadde sjøvann i hele førsteetasjen, og kunne plukke krabber og sjøstjerner fra utstillingen vår. Det tok mange år før vi fikk alt på stell igjen etter stormen. Vi mistet flere biler, og masse verktøy, samt måtte bytte ut gulvet, alle dører og deler av veggene, forteller Drechsler.

KAOS: Det tok lang tid å få ryddet opp, etter at ekstremværet "Berit" traff Bil i Nord i Svolvær. 

– Det var utrolig spesielt og trasig. Vi var ikke forberedt på at det skulle skje, og ble veldig tatt på senga.

Troen på Nord-Norge

Drechsler både tror og ønsker at landsdelen i hans hjerte skal fortsette å vokse i årene som kommer:

– Det er jo her vi bor, og vi må kjempe for det vi synes er viktig: nemlig Nord-Norge. Her har vi våre medarbeidere, og her vil vi satse. Vi jobber hele tiden med nye prosjekter, og har gassen i bånn. Målet vårt er å ta de mulighetene vi får, og fortsette å tro på Nord-Norge!

NORD: Thor Drechsler elsker Nord-Norge, og tror virkelig på landsdelen og dens potensiale.  Foto: Tom Benjaminsen

 

Stort jubileumstilbud

Fra 25. mars til 25. april ønsker Bil i Nord å gjøre stas på både nye og gamle kunder! Dette skjer i form av to store jubileumskampanjer. Alle nye biler tilbys med 0,25% rente! Slå den!

De som ikke trenger ny bil, får gode tilbud på verkstedet. Hva med EU-kontroll til 250 kroner? Eller 25% rabatt på blant annet reparasjon av bremser?

– Vi må jo slå litt ekstra på stortromma. Vi kommer til å feire med flere tilbud i hele år, men vi svir like gjerne av de beste med en gang! Sånn er vi i Bil i Nord, sier Drechsler med et smil.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.