Roald tok sjansen på elbil fra nylansert bilmerke: – Den gir kvalitetsfølelsen!

Helelektrisk, syv seter, firehjulstrekk, godt med plass, og god rekkevidde – den nye SUVen BYD Tang dekker familiefar Roald Øiens alle behov.

Annonsørinnhold produsert av iNord
EL-EIER: Roald Øien har gått til innkjøp av sin aller første elbil - det ble en BYD Tang fra RSA Bil i Tromsø. Foto: RSA Bil Tromsø

Det var på sensommeren i fjor at den helelektriske SUVen Tang fra det kinesiske merket BYD kom til Norge, og Tromsø. På RSA Bil i Tromsø kunne de vise fram syv-seteren i midten av august 2021, og startet leveringen i september.

– Vi endte med å selge 30 BYD Tang i Tromsø i fjor, noe vi er fornøyd med. Det ble levert 1100 totalt i Norge, forteller daglig leder ved RSA Bil Tromsø, Rolf Harila.

– Dette er en bil som faller godt inn i det norske markedet, både når det gjelder utseende, teknologi, at den har firehjulstrekk, og er romslig. Det er kvaliteter som mange ser etter, legger han til.

Første i Norge

BYD Tang er den første personbilen BYD lanserer i Norge, men merket er allerede representert her til lands gjennom BYD-elbusser i hovedstaden.

– Norge er faktisk det første landet utenfor Kina som BYD leverer personbiler til! Årsaken til det er at vi i Norge er såpass langt framme når det kommer til å kjøre elbil, forteller Harila.

– Vi har fått god respons på bilen, men også opplevd litt skepsis fra enkelte, siden det er et «nytt» merke. Da må man huske på at BYD faktisk er verdens største leverandør av elektriske biler!

NY: Helelektriske BYD Tang er den første personbilen som BYD lanserer i Norge. Den har syv seter, firehjulstrekk og høyt utstyrsnivå. Foto: BYD

Kvalitetsfølelsen

BYD Tang er en romslig familiebil med syv seter, firehjulstrekk og god rekkevidde. Den kan skilte med 509 hk, og et høyt utstyrsnivå. SUVen har mulighet for både tilhengerfeste og takstativ.

Roald Øien er en av Tromsøs ferske BYD-eiere. Han har aldri tidligere kjørt helelektrisk, men valgte i fjor høst å satse på den nye, kinesiske SUVen.

– Jeg visste faktisk ikke så mye om merket eller bilen i forkant, men hadde blant annet fått med meg at den kjente investoren Warren Buffett hadde gått inn med penger i BYD. Det ga meg troen på at dette er en produsent å følge med på, forteller Øien.

Han så på bilen et par måneder, tenkte litt, og fikk så prøvekjøre den. Etter prøvekjøringen gikk det bare noen dager før han bestemte seg for at det ble et kjøp.

– Jeg hadde tidligere prøvekjørt en elbil fra et annet merke, men jeg opplevde at BYD Tang hadde bedre kjørekomfort, så bedre ut, var romslig og hadde mye futt. Jeg fikk rett og slett «kvalitetsfølelsen»!

FØRSTE: BYD Tang er den første elbilen tromsømann Roald Øien eier. Han er godt fornøyd med kjøpet! Foto: RSA Bil Tromsø

Romslig bil

Øien har fire barn, samt en hund, og trengte derfor en bil med god plass. Det kravet oppfylte syv-seteren BYD Tang glatt.

– Når jeg, barna og hunden skal kjøre på tur har vi det romslig framme i bilen, samtidig som det er plass til hundebur og godt med bagasje i bagasjerommet. Skal vi ha flere folk med i bilen, og må bruke et ekstra sete, blir det mindre plass til bagasje, men vi har fortsatt plass til hundebur! Jeg har kjøpt takboks til bilen i tillegg, så lagringsplass er helt uproblematisk, forteller Øien.

ROMSLIG: Kunde Roald Øien opplever BYD Tang som en SUV med god plass til både folk, hund og bagasje. Foto: BYD

Første el-erfaring

Som Øiens første helelektriske bil, hadde BYD Tang mye å bevise. Heldigvis har den levd opp til forventingene:

– Det har vært en veldig god opplevelse å kjøre elbil. Jeg bruker den stort sett på kortere strekninger, men har også prøvd den på en lengre tur til Harstad. Det var uproblematisk – man må bare kjøre på en litt annen måte, og planlegge litt mer i forkant.

Øien erfarte at det som oftest holdt med 20-minutters ladestopp underveis, noe som veldig greit kunne kombineres med en kopp kaffe, eller en matbit.

– Men jeg tror at bensinstasjonene må tenke litt annerledes i fremtiden, og at det må komme flere tilbydere på banen. Det trengs flere hurtigladere i drift langs veiene, mener han.

Øien ønsket å gå for en helelektrisk bil helt enkelt fordi han anser det som fremtiden.

– Jeg ser også at jeg med elbil bruker mye mindre penger på kjøring.

Lett å komme seg fram

At SUVen kommer med firehjulstrekk er et stort pluss i Tromsø, og det var også en av de avgjørende faktorene for at det ble et kjøp for Øiens del.

– Man blir fort lei av å stå fast, men med BYD Tang har jeg ikke hatt noen problemer. Det er veldig lett å komme seg fram – noe som er et stort pluss i Nord-Norge.

Øien opplever at mange er nysgjerrige på bilen han kjører – merket er tross alt helt nytt på norske veier.

– Mange blir imponert også, og er overrasket over hvor stillegående og gjennomført bilen er. Skal man ha en liknende elbil med syv seter og samme utstyrsnivå må man egentlig opp på en mye høyere pris – her får man mye bil for pengene, sier han.

UTSTYR: BYD Tang er spekket med høyteknologisk utstyr. Foto: BYD

Fornøyd RSA-kunde

Dette er første gang Øien er kunde hos RSA Bil. Han opplever å ha fått god informasjon fra selger, god service og rask respons.

– Og så må man jo huske på at dette bilmerket er helt nytt, og at de som jobber med service ikke har vært borti alle problemstillinger med bilen enda. Jeg har allikevel inntrykk av at de på RSA Bil er raskt på ballen, og løser det som skulle dukke opp, sier Øien.

– Nå gleder jeg meg bare til det kommer en app, slik at jeg kan fjernstarte bilen på morgenen!

Elektrisk varebil

RSA Bil Tromsø fører også BYDs elektriske varebil BYD ETP3.

– Vi har levert en hel del helelektriske varebiler den siste tiden, og dette er noe vi tror kommer til å bli mer og mer vanlig, sier Rolf Harila i RSA Bil Tromsø.

– Det er mange fordeler med å kjøre elektrisk, og lønnsomheten for bedrifter som velger elektriske varebiler er god. Dessuten kommer nok en del kunder i framtiden til å stille krav om en elektrisk bilpark til leverandører, mener han.