– Akkurat nå har vi fått inn et parti med svært pent brukte Suzuki Vitara og Suzuki S-Cross fra 2019, og her finnes det gode muligheter for de som ønsker seg en knallgod «tromsøbil», til en billigere penge, sier Allan Andreassen ved RSA Bil Tromsø.
RSA Bil har avtaler med flere store bilutleieaktører, som de leverer nye Suzukier til.
– Når bilene kommer tilbake til oss etter at leasingperioden er over, har vi flotte og meget pent brukte biler som vi kan selge, forteller Andreassen.
– Bilene er da nyvasket og «shinet», og i tillegg vet vi at de som leier bil som oftest bruker dem veldig forsiktig, for å ikke få en ekstra regning ved innlevering.
Nesten ny
De aktuelle bruktbilene er registrert i 2019, men mange av dem helt på slutten av året, noe som gjør at de er brukt i knapt 2,5 år.
– Det vil også si at de har mye igjen på nybilgarantien, som er på 5 år, legger Andreassen til.
RSA Bil har to ulike Vitara-modeller tilgjengelig: «premiumvarianten» med 140 hk, skinnseter, tonede ruter og mye utstyr, samt den litt rimeligere modellen med 112 hk, og litt mindre utstyr.
– Begge variantene har bensinmotor, automatgir og selvfølgelig firehjulstrekk, sier Andreassen.
Suzuki = firehjulstrekk
Selvfølgelig firehjulstrekk, ja – for ifølge Andreassen skal Suzuki alltid være synonymt med firehjulstrekk.
– Når man tenker «Suzuki», skal man tenke «4x4». Det er en av grunnene til at Suzuki er en bil som passer så godt på nordnorske veier, sier han.
Andreassen opplever også at flere og flere ønsker automatgir.
– Og med Vitara og S-Cross får man i pose og sekk: Firehjulstrekk, automatgir og høy bakkeklaring. Bilene har den utstyrsmengden man trenger i dag, med navigasjon, multimediasystem, stor skjerm og ryggekamera. I tillegg er dette komfortable biler, hvor du sitter høyt og får god oversikt. Det kan særlig være en fordel for eldre kjøpere, sier han.
En «tromsøbil»
Andreassen kaller Suzuki for både en «folkebil» og en «tromsøbil.
– Den gjør seg særdeles godt i nordnorske forhold, ettersom vi har lang vinter, mye bakker og ofte glatt føre. Vi opplever alltid en pågang av folk som vil kjøpe Suzuki når den første snøen faller, forteller han.
RSA Bil i Tromsø fører i dag fire ulike merker: Suzuki, Isuzu, Maxus og BYD.
– I fjor solgte vi over 100 nye Suzukier her i Tromsø, forteller Andreassen.
Les også: Roald tok sjansen på elbil fra nylansert bilmerke: – Den gir kvalitetsfølelsen!
Ny eller brukt?
Han opplever at de fleste som kommer til RSA Bil, har en tanke om hvor mye de er villig til å gi for en ny bil.
– Om man vil kjøpe brukt, eller ny bil handler som oftest om budsjett. En ny Suzuki Vitara med hybridmotor og automatgir koster i dag rundt 470.000 kroner. Har man et lavere budsjett kan man gå til bruktbilavdelingen, og for eksempel se på disse pent brukte 2019-modellene. De gir «nybil-følelsen» til en mye lavere pris, sier Andreassen.
2019-bilene er ikke hybridbiler, men har bensinmotor.
– Ser man for eksempel på en Suzuki Vitara fra 2019 til 300.000 kroner, og en ny Vitara med hybridmotor til 470.000, så må man som kjøper gjøre en vurdering ut fra egne behov og lommebok. Man kan kjøre ganske langt på 170.000 kroner i bensin, og man må se på regnestykket, og vurdere hva som vil lønne seg.
Trofaste kunder
Allan Andreassen har vært i bilbransjen i 28 år, og han opplever Suzuki-kundene som noen av de mest trofaste.
– Jeg opplever at de som kjøper Suzuki, kommer tilbake og kjøper Suzuki neste gang også. Et unntak er de som har bestemt seg for å skaffe en liten elbil, for det tilbyr ikke Suzuki enda, forteller han.
Da han begynte å jobbe hos RSA Bil i 2015 opplevde han at mange av Suzuki-kundene var eldre mennesker.
– Men det har endret seg. Etter at Suzuki Swift fikk en facelift i 2017 har vi merket at det kommer inn mange unge, kanskje særlig jenter, i 18-20-årsalderen. I tillegg har vi flere unge par med barn som er interessert i Vitara. Min jobb er uansett alltid å analysere kundenes behov, slik at vi kan finne helt riktig bil til dem – enten det er en brukt bil, eller en ny, slår han fast.
– Kom gjerne innom, så hjelper vi!