Proffe brilleslanger

KANDIDAT 5: Brillehuset har ingen planer om å gå inn i en kjede eller et kjøpesenter. Det er i sentrum de hører hjemme.

ALT FOR KUNDENE: Sissel Kjær Ditlefsen, Bjørg Eriksen, Hege Chruickshank og Johannes Gittke hos Brillehuset gjør sitt beste for å yte god service.  

Årets Bedrift

ÅRETS HANDELS- OG SERVICEBEDRIFT

Kandidatene

Familiebedriften Brillehuset har i løpet av sine 57 år alltid hatt tilhold i Storgata. De er nå inne i sin andre generasjon og det er Sissel Kjær Ditlefsen som kjører showet med sine 31-års erfaring som medarbeider i bedriften hun arvet fra sin far. I konkurranse med 13 andre utsalgssteder som har spesialisert seg på optikk i Tromsø, er det ekstra fint med en nominasjon for servicen de tilbyr kundene deres.

LES OGSÅ: Slik stemmer du!

– Jeg har flere kunder som har vært kunder hos meg siden jeg først startet å jobbe her, og mange kunder vi har fulgt gjennom flere generasjoner. Vi har en god kjerne av stamkunder som kommer tilbake hver gang de trenger noe, men det er klart at man trenger neppe å kjøpe nye briller oftere enn hvert tredje år, sier Kjær Ditlefsen.

Tre hovedområder

Brillehuset er mer enn butikken kundene forbinder dem med. Det er fem optikere som jobber hos dem og er regnet som helsearbeidere som det stilles krav til av det offentlige. To av dem jobber flere dager i uken på synsklinikken på sykehuset. De er også håndverkere som har verksted inne i butikken hvor de selv sørger for at kundene får rett styrke på brillene. De ønsker rett og slett å være best på alle punkter.

– Vi gjør veldig mye arbeid som kundene våre i butikken ikke nødvendigvis ser, og det gjør jo denne utmerkelsen ekstra gledelig Vi skal selvsagt ha et godt utvalg av varer, men vårt fokusområde er mye større enn som så, forteller daglig leder.

Sentrum for evig

Kjær Ditlefsen gir de ansatte æren for at de har blitt nominert. De fleste av dem har vært i bedriften siden 90-tallet og sørger for mye av kontinuiteten de selv mener de drar nytte av. I fremtiden vil Brillehuset være i sentrum og utenfor kjedene, akkurat slik som de alltid har vært.

– Vi har gjort bevisste valg med tanke på å være i sentrum og ikke en del av en kjede, og det er noe av det vi har bygd opp varemerket vårt rundt, forteller hun.

Årets Bedrift