Personlig kjedebutikk

KANDIDAT 4: I den pågående dagligvarehandelskrigen satser Eurospar på Kvaløysletta på å trekke det lengste strået.

BLODFERSK: Elise Sørensen, innehaver Børge Svendsen og Sara Mathiesen viser stolt fram ferskvaredisken.  

Årets Bedrift

ÅRETS HANDELS- OG SERVICEBEDRIFT

Kandidatene

Eurospar på Kvaløysletta har gjennomsnittlig 10.000 kunder innom hver uke. Det er ikke noe de tar for gitt. De setter stor pris på kundene som velger dem over de mange konkurrentene.

LES OGSÅ: Slik stemmer du!

– Du kan si det slik at de fleste kjedene i dag har de samme produktene til nesten de samme prisene, så det er ikke så mye som skiller oss av. Derfor har vi brukt mye krefter på å først og fremst skape et miljø de ansatte trives i for da vil kundene også trives. Vi har for eksempel femti femti mellom gutter og jenter blant de ansatte, og det er et bevisst valg, forteller innehaver Børge Svendsen. Han forteller at kundene deres er ekstremt gode på å gi tilbakemeldinger.

– Vi har mange kunder som kjører fra hele Tromsø som å ta helgehandelen hos oss, og så har vi mange stamkunder som heller stopper hos oss enn å gjøre til Langnes Kundene våre er ekstremt engasjerte i den lokale utviklingen her på Kvaløysletta og kommer med tilbakemeldinger til meg hele tiden. Det er kjempe viktig. Det viser at vi klarer å være personlig selv om vi tilhører en kjede.

Hyggelig

Bedriften har ikke vært nominert til årets handels- og servicepris før, og setter pris på anerkjennelsen.

– Det er en hyggelig anerkjennelse å stikke seg ut blant 50 foreslåtte bedrifter. Man kan jo bli stolt av mindre. Vi har vært nominert til mye rart opp gjennom årene, men denne prisen betyr jo derimot at noen setter pris på det vi prøver å få til her, sier Svendsen.

Stor frihet

Svendsen tror mye av styrken deres ligger i at selv om de tilhører en kjede så får de mye frihet med tanke på hva de satser på innenfor deres egne fire vegger. De har heller ikke tenkt å legge seg bakpå og akter å møte konkurransen der den er.

– Det snur seg utrolig fort i denne bransjen, og man må hele tiden tenker på veien videre. Vi skal være best på ferskvare og ha de beste tilbudene, og her må vi bare stå på videre slik at vi beholder de kundene vi har og greier å knytte til oss nye, avslutter Svendsen.

Årets Bedrift