Salgsansvarlig for Nissan, Fredrik Forsaa, er fornøyd med tingenes tilstand. Han har den mest etterspurte modellen i Leaf, som etter oppgraderingen nå tåler 250 kilometer på landeveien før batteripakken er tom.
Mye å si
– Tidligere lå modellen likt med konkurrentene med en oppgitt kjørelengde på rundt 200 kilometer. Nå er den forlenget med 50 kilometer og det har mye å si for mange.
Forsaa erfarer at kundene er oftere innom nå enn tidligere. Og etter en prøveperiode over to-tre dager – hvor de også får testet ut ladeprosessen – ender det som regel med salg.
Testet på vinteren
– Vi har testet siste utgave ved å starte på Skattøra og kjøre til batteriet var tomt. Det skjedde i vinter – med fem minusgrader i luften og varmeapparatet på et behagelig nivå. Da gikk bilen omtrent så langt som lovet, sier Fredrik Forsaa.
I april ble det solgt 25 prosent flere elbiler i Tromsø enn i samme periode i fjor. Tallene per april viser imidlertid en nedgang på over 12 prosent. Og hver tredje bil som selges, er en Nissan Leaf.
Halvert
For Volkswagens tilfelle, er salget halvert i år. I tillegg til det japanske merket, er det kun Mercedes og Kia som kan vise til plusstall.
Likevel fortsetter utslippene å gå nedover. Det siste året er CO₂ fra aller typer personbiler gått ned med 6 g/km til 93. For bensinbilene er oppgangen to gram, mens den er redusert med tre gram på dieselbilene.
LES OGSÅ: Varebiltoppen i Tromsø kommune
Nedgang
Når det gjelder salget generelt, var april ingen oppløftende måned for bransjen. Totalt endte statistikken 5,8 prosent lavere enn april i fjor. For landet som helhet, ble oppgangen på drøye 10 prosent.