Salgsansvarlig for Nissan, Fredrik Forsaa, er fornøyd med tingenes tilstand. Han har den mest etterspurte modellen i Leaf, som etter oppgraderingen nå tåler 250 kilometer på landeveien før batteripakken er tom.

Mye å si

– Tidligere lå modellen likt med konkurrentene med en oppgitt kjørelengde på rundt 200 kilometer. Nå er den forlenget med 50 kilometer og det har mye å si for mange.

Forsaa erfarer at kundene er oftere innom nå enn tidligere. Og etter en prøveperiode over to-tre dager – hvor de også får testet ut ladeprosessen – ender det som regel med salg.

Testet på vinteren

– Vi har testet siste utgave ved å starte på Skattøra og kjøre til batteriet var tomt. Det skjedde i vinter – med fem minusgrader i luften og varmeapparatet på et behagelig nivå. Da gikk bilen omtrent så langt som lovet, sier Fredrik Forsaa.

I april ble det solgt 25 prosent flere elbiler i Tromsø enn i samme periode i fjor. Tallene per april viser imidlertid en nedgang på over 12 prosent. Og hver tredje bil som selges, er en Nissan Leaf.

Halvert

For Volkswagens tilfelle, er salget halvert i år. I tillegg til det japanske merket, er det kun Mercedes og Kia som kan vise til plusstall.

Likevel fortsetter utslippene å gå nedover. Det siste året er CO₂ fra aller typer personbiler gått ned med 6 g/km til 93. For bensinbilene er oppgangen to gram, mens den er redusert med tre gram på dieselbilene.

Nedgang

Når det gjelder salget generelt, var april ingen oppløftende måned for bransjen. Totalt endte statistikken 5,8 prosent lavere enn april i fjor. For landet som helhet, ble oppgangen på drøye 10 prosent.