Tusenvis venter på ny elbil – mange uten å ha sett bilen

2018 byr på en rekke nyheter som vil bli populære i Norge, men neppe selge så godt som antallet reservasjoner antyder.

STORE FORVENTNINGER: Ingen elbilmodeller har solgt mer i Norge enn Nissan Leaf, nå kommer en ny generasjon. Den hadde europapremière i Oslo i oktober.   Foto: Butt, Mariam / NTB scanpix

bil

20 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i Norge i 2017, var elbiler.

– Det er all grunn til å tro at salget av nullutslippsbiler vil fortsette å øke også i 2018, ettersom det kommer flere modeller som både har lenger rekkevidde, passer inn i familiesegmentet og vil ligge på et prisnivå som passer for flere, sa direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) da 2017-tallene ble presentert.

OFV lager den offisielle registreringsstatistikken i Norge.

Om kort tid er andre generasjon Nissan Leaf i norske bilbutikker. Forrige generasjon har solgt i over 34.000 eksemplarer her til lands, og kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arna Marcussen, sier interessen er stor.

– Vi har fått en enorm respons på denne bilen, med flere tusen forhåndssolgte. Men vi går ikke ut med noe oppdatert tall der ennå.

Han sier de skal klare å unngå lang leveringstid, noe som ofte er en utfordring for importørene.

STREITERE: Nye Nissan Leaf har en mer konvensjonell design enn bilen den erstatter. Den har også lengre rekkevidde.   Foto: Butt, Mariam / NTB scanpix

– Ønsker seg fort ny Leaf

– Bestiller du bilen i dag, kan du få noen av utstyrsutgavene i mai. Enkelte andre utgaver er det nå levering på i juli. Kunder kunne bestille den første introduksjonsutgaven av bilen allerede i september, og like før jul ble det åpnet for bestilling av fullt modellprogram. Vi begynner utlevering av kundebiler i løpet av februar.

I starten kommer Leaf med en batteripakke på 40 kWt og en oppgitt rekkevidde på 38 mil. Billigste utgave starter på 236.000 kroner. Leaf skal også komme med en større batteripakke, Marcussen sier at den vil dukke opp om et års tid, men at spesifikasjonene på denne ennå ikke er kjent.

– Fordelen til Nissan er at de med Leaf allerede har vist at de kan levere, og at de har en eksisterende kundemasse som fort ønsker seg en ny Leaf, sier Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget.

STOR FORHÅNDSINTERESSE: Hyundai Kona kommer som elbil til sommeren. Importøren kan fortelle om mer enn 13.000 interessenter i Norge.   Foto: Produsenten

Til sommeren kommer Hyundai Kona, en liten SUV.

– Det er cirka 13.500 som har satt seg på interessentliste. Ingen har betalt depositum eller forpliktet seg, sier PR-sjef hos importøren, Morten Brusletto.

Kona kommer ved introduksjonen med to forskjellige batteristørrelser, på 39 og 64 kWt. Oppgitt rekkevidde er henholdsvis 30 og 50 mil.

Noen norsk pris er ikke klar, men importøren sier den skal prises «aggressivt». De jobber også for at kundene skal få bilen uten lang ventetid.

VIST I NORGE: Nylig var den eneste versjonen av Audi E-tron quattro på besøk i Norge, slik at de vel 3000 norske kundene som har betalt 20.000 for å sikre seg en plass i leveringskøen, kunne se hva de venter på.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Over 3000 har betalt 20.000 for å sikre plass i leveringskø

Nylig ble Audis kommende elbil E-tron quattro vist i Norge for første gang.

– Vi er trygge på at det blir en suksess, sier Audi nye sjef i Norge, Elin Sinervo.

Med 3100 norske kunder som har betalt 20.000 kroner for å sikre seg en plass i leveringskøen, er ikke det et dristig utsagn. I tillegg er det 5000 til som har vist interesse for modellen, sier Sinervo.

Til sammenligning ble det i hele 2017 registrert 7673 nye Audier i Norge, ifølge tall fra OFV.

TROR PÅ SUKSESS: Elin Sinervo, Audis sjef i Norge, er sikker på at E-tron quattro blir en suksess.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Det er så langt sparsomt med tekniske opplysninger om bilen, men det er antatt at den vil ha en rekkevidde på over 50 mil. Under arrangementet ble det også hintet om at den vil kunne leveres med hengerfeste og skiboks, og at interiøret vil være likt det man finner i de helt nye A7- og A8-modellene.

Noen nøyaktig leveringsdato er ikke klar, det eneste de vil bekrefte er at det blir i løpet av 2018. Sinervo mener også at de vil klare å levere biler uten at det bygger seg opp lange ventelister.

PRESTIGE: For Audi er den nye elbilen et produkt som det legges mye prestige i, sier den norske importøren.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

1200 har betalt for I-Pace

– Vi har et godt samarbeid med fabrikken. Etterspørselen er stor i Norge, men vi er lovet god tilgang på biler. Vi har hatt besøk av toppledelsen flere ganger, og det er mye prestisje i Prestige.

Og om E-tron quattro vil gi en pen prosentøkning for Audi, er det ingenting mot hva I-Pace kan gjøre for Jaguar. I fjor ble det registrert 299 nye Jaguarer i Norge.

­– 1201 har betalt reservasjonsbeløp på kr 10.000 for å være blant de første til å hente ut I-Pace. 3088 har registrert seg som svært interessert i å kjøpe bilen, sier Jacob Moer Aanonsen, salgssjef for Jaguar Land Rover i Norge.

Noen nøyaktig lanseringsdato har ikke bilen, men Aanonsen sier den kommer i andre halvår av 2018.

VEKSTPOTENSIAL: For Jaguar i Norge kan I-Pace gi merket en sterk vekst. Den ble vist i Norge for potensielle kunder sist sommer. Modellen er ventet på markedet andre halv år av 2018.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Står på flere lister

– Man kan ikke lese tallene fra alle listene uten å ta med at det sikkert er mange som står på flere lister. De må nok vaskes for å gi et riktig bilde, sier Merg i Bilforlaget.

Han mener det er sannsynlig at folk har kjøpt seg plass i køen både til for eksempel Jaguar I-Pace og Audis E-tron quattro, SUV-er med det som ser ut til å være ganske like spesifikasjoner.

Det er uttalt at listene ikke er bindene så lenge bilenes pris ikke er kjent, og noen lister viser kun at folk er interesserte.

SENT I 2018: Mot slutten av 2018 kommer Kia med en elektrisk versjon av Niro. Konseptmodellen ble nylig vist på en teknologimesse i Las Vegas.   Foto: Produsenten

Sitter på gjerdet

– Her vil nok førstemann til mølla være viktig for å holde på kundene. Med andre ord vil den som klarer å levere bilen først, få salget.

OFV anslår at andelen nye, registrerte nullutslippsbiler i 2018 vil ligge på 25 prosent av det totale salget av nye personbiler.

– Så er det ett viktig spørsmål til: Hvor mange er det som vil sitte på gjerdet litt til, nå som lanseringene fra mange av de store merkene nærmer seg?, spør Merg og legger til:

– Det er en grunn til at Volkswagen stadig vekk viser frem sine kommende I. D-elbiler, selv om de ikke kommer før om et par år. Svært mange norske bilkjøperne sier de gjerne vil bytte til en elbil, men at de foreløpig ikke har sett en bil som passer for dem. Det kan tenkes at de gjerne venter i et år til, til utvalget er langt større. Det rykker stadig nærmere.

Flere elbiler som kommer i 2018

Teslas Model 3 er lansert i USA. Even Sandvold Roland hos den norske importøren sier at de internasjonale leveringene begynner i andre halvår av 2018.

Helt på tampen av 2018 er det ventet av Kia kommer med en elektrisk versjon av Niro. En konseptversjon ble nettopp vist på den store teknologikonferansen Consumer Electronics Show i Las Vegas. Konseptbilen har en batteripakke på 64 kWt og en oppgitt rekkevidde på 38 mil.

Den norske importøren mener det er trolig med en norsk lansering i november eller desember.

Nissan e-NV200 har eksistert en tid, og kommer nå med større batteri. Importøren kaller den «Norges billigste elektriske syvseter og mest solgte el-varebil». Med et batteri på 40 kWt skal den oppnå en rekkevidde på 28 mil. Varebilen koster 263.000, syvseteren 290.000 kroner. Lansering er i april.

For nyttekjøretøymarkedet kommer også Volkswagen e-Crafter med en batteripakke på 43 kWt og en rekkevidde på «mer enn 200 kilometer».