FET BIL-konkurransen:

Når størrelsen teller

Jørgen M. Storvigs Ford Thunderbird tar luven av de fleste bare på lengden på panseret.

FET BIL: Jørgen M. Storvig deltar i iTromsø-konkurransen "Tromsøs feteste bil", med sin lekre 1975 Ford Thunderbird. Denne bilmodellen er kjent for blant annet bilhistoriens lengste panser.  Foto: Ronald Johansen

Fakta Jørgen M. Storvigs bil:
  • Merke: Ford
  • Modell: Thunderbird
  • Årsmodell: 1975
  • Hestekrefter: Ca 200
  • Toppfart: 180 km/t
  • Motor: 460 V8 (7,5 liter)
  • Fun Fact: Bilhistoriens lengste panser
bil

Helt siden han var liten har Jørgen Michael Storvig drømt om å eie og kjøre en Ford Thunderbird.

I november realiserte tromsømannen, opprinnelig fra Gryllefjord, guttedrømmen og kjøpte en 1975-modell — på ebay!

– Jeg bød 8.000 dollar. Eieren, bosatt i Florida, spurte om jeg kunne gå opp til 9.000 dollar. Det kunne jeg, smiler Storvig.

Se bildeserie av Thunderbirden her!

Gud og kjærringa

Etter å ha jobbet med bilen siden november begynner den å bli klar for Jørgens store mål, en Sverige-ferie med kone og to barn — akkurat som han selv opplevde som barn.

– Ja, hvis Gud og kjerringa vil så blir det tur til Byske i sommer i Thunderbird. Far min hadde en nesten identisk bil og jeg er praktisk talt vokst opp i baksetet på den — blant annet på diverse ferieturer til Sverige, sier Storvig.

* Hva er den største utfordringen med å ha din bil i Tromsø? - Bensinprisene og været

Komfort

Og selv om Storvig innrømmer at baksetet ikke er så stort som han husket det, så kommer det til å bli en komfortabel tur nedover i den nærmere seks meter lange bilen.

– Det er jo en luksusbil. Det er som å kjøre en divan. Den duver av gårde, sier Storvig.

Tips oss om Tromsøs feteste bil! Send inn ditt bilbilde eller biltips til bil@itromso.no eller SMS «it bil» til 2399.

At Thunderbirden  ble levert i 1975 med utstyr som den dag i dag fortsatt er ekstrautstyr på mange nye biler hjelper også på komforten. Her er elektriske speil, elektriske vindusheiser, elektrisk justering av førerstolen og en rekke andre finesser.

* Mange timer har du brukt på bilen? - Fra november til nå, cirka 120 timer.

Seks meter

Under panseret, som skal være bilhistorienes lengste, rumler og går en 7,5 liters motor som sluker godt med bensin.

– Det går vel 2,5 liter på mila, ja. Lyden av V8-motoren er vidunderlig. Jeg kunne hatt bare motoren stående i garasjen, slik at jeg kunne startet den og høre lyden, smiler Thunderbird-eieren.

Panseret er ifølge eieren på et par meter og bidrar til at bilens lengde kommer opp i nærmere seks meter.

* Noen gang fått fartsbot? - Ja, dessverre. Senest 16. mai i år.

Dyr i drift

Drivstoff-forbruket er en grunn til at Storvig ikke engang har vurdert å dra en campingvogn med seg til Sverige.

– Da ville bensinforbruket stige ytterligere. I tillegg er det lite aktuelt å sette hengerfeste på bilen, sier Storvig, og tilføyer:

– Vi må klare oss med bagasjerommet når vi skal pakke til Byske-turen. Der er det bra med plass. Det blir i hvert fall ikke aktuelt med noen takboks!

* Alt har sin pris. Hva skulle du hatt for å kvitte deg med bilen? - Minst 200.000 kroner.

Fem kjappe:

Min første bil:  Vauxhall Carlton 1979 mod.

Bilferie eller flyferie?: Bilferie

Piggfritt eller piggdekk?: Piggdekk

Automat eller manuelt?: Automat

Min drømmebil: Cadillac Escalade

bil