Forbrukerrådet hardt ut i ferskt brev: – Facebook utnytter sårbare ungdommer

– Det er første gang vi har en klar indikasjon på at det skjer, sier Forbrukerrådet. Datatilsynet kaller metoden uheldig.

NY RAPPORT: Facebook tilpasser annonsene sine etter at de har analysert brukernes følelser, mener Forbrukerrådet. NY RAPPORT: Facebook tilpasser annonsene sine etter at de har analysert brukernes følelser, mener Forbrukerrådet. Foto: Shutterstock

Sammen med 24 andre nasjonale forbrukerorganisasjoner fra blant annet USA, Brasil og Sverige sender Forbrukerrådet denne uken et formelt brev til Facebook (se faktaboks).

Bakgrunnen er en rapport publisert av to Facebook-topper hos selskapets Australia-kontor som viser at Facebook i praksis kan målrette markedsføring mot sårbare forbrukergrupper, i dette tilfellet ungdom.

– De analyserer ungdommens psyke basert på ungdommens oppdateringer, likes og bilder, og dette er noe vi har fryktet lenge. Med den typen datainnsamling presser de forbrukerne på sine mest sårbare tidspunkter. Det er første gang vi har en klar indikasjon på at det skjer.

SKEPTISK: Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad. Foto: Ole Walter Jacobsen

Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, er ikke nådig i sin kritikk av Facebook dersom rapporten viser seg å stemme.

Vis fakta ↓
Brevet til Facebook i sin helhet

Krever all informasjon på bordet

– Facebook har benektet at de gjør dette, samtidig som de erkjenner det er en rapport som noen hos dem har skrevet. Saken er urovekkende og nå forventer vi at Facebook legger alle kort på bordet og dokumenterer hvordan de analyserer ungdoms følelser.

Markedsposisjonen Facebook har gjør situasjonen ekstra ille mener Myrstad, fordi nettstedet har blitt en så avgjørende del av folks liv.

– Det er uakseptabelt å utnytte unge menneskers usikkerhet eller humør for å drive markedsføring. Forbrukere, og spesielt ungdom, i sårbare situasjoner skal ikke utnyttes av markedsførere som ønsker å selge dem slankepiller eller andre varer og tjenester.

Mener Facebook sporer deg og analyserer humøret ditt

Facebook samler inn mye informasjon om brukerne sine, og det gir dem muligheter til å gi deg annonser basert på deg, fortsetter Myrstad.

Dette er svært uheldig, for eksempel når det brukes til å markedsføre forbrukslån mot folk med betalingsproblemer. Bjørn Erik Thon

– Uten at du oppgir det på profilen din kan de enkelt fastslå din seksuelle legning, politiske ståsted og hva rutinene dine er fra dag til dag. De analyserer likerklikkene dine, og de kan forstå humøret ditt etter hva du skriver og hva du søker på. Beveger du deg inn på antidepressiva-sider med en facebooksporingskapsel, vil Facebook også vite det.

– Det gjør det mulig å treffe deprimerte mennesker med trøstemat-annonser for eksempel, mener Myrstad.

– Hvilke forbrukerkategorier er det Facebook tilbyr annonsørene sine? Dette fører seg inn i rekken blant manglende åpenhet fra giganter som Facebook.

VENTER LOVENDRING: Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix

Lovendring på trappene

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, sier det er en kjent metode at selskaper som Facebook bruker personlige data til direkterettet markedsføring.

– Dette er svært uheldig, for eksempel når det brukes til å markedsføre forbrukslån mot folk med betalingsproblemer. Heldigvis kommer et nytt personvernregelverk neste år som forbyr alle selskaper, inkludert Facebook, å bruke sensitive personopplysninger til profilering av annonser.

Facebooks svar

Vi har vært i kontakt med Facebooks talsperson i Norden, Peter Münster, som henviser til den opprinnelige uttalelsen fra Facebook da saken kom ut:

«1. mai publiserte The Australian er historie om forskning gjort av Facebook og deretter delt med en annonsør. Forutsetningen for artikkelen er misvisende. Facebook tilbyr ikke verktøy for å rette seg mot folk basert på deres emosjonelle tilstand. Analysen ble utført av en australsk forsker som var ment å hjelpe markedsførere å forstå hvordan folk uttrykker seg på Facebook. Det ble aldri brukt til å målrette annonser og ble basert på data som var anonym. Facebook har en etablert prosess for å gjennomgå forskningen vi utfører. Denne undersøkelsen fulgte ikke den prosessen, og vi vurderer detaljene for å rette opp tilsynet.»