Tre ting du må passe på når du kjøper julegaver

Unngå fellene under julehandelen.

HANDLEFEST: Enten du kjøper gaver i butikk eller på nett – det er visse regler du bør kunne.  Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

familieogoppvekst

Nordmenn er godt i gang med julehandelen, viser tall fra hovedorganisasjonen Virke. Omsetningen på kjøpesentrene har vokst med 3,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Enten du bare har noen få gaver igjen på listen eller så vidt har startet; her er noen viktige huskeregler når du skal betale for varen i butikken eller på nettet:

1. Be om byttelapp:

Det finnes ingen bytterett i norsk lov. Ordningen som gjør det mulig å bytte gaver er likevel en vanlig ekstraservice i norske butikker. Be derfor om byttelapp når du handler julegaver.

– Det kan gjøre det enklere for den som mottar gaven og som kanskje vil bytte, sier leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst.

Har du imidlertid glemt å spørre om den lille lappen midt i julestria, trenger ikke alt håp være ute:

– Det kan være mulig å bytte varer i romjulen, noe som kommer av langvarig praksis i handelsstanden. Du skal få bytte vare mot vare, men butikkene kan sette premisser for bytteretten din, sier hun.

– Undertøy byttes som oftest kun dersom det ligger i forseglet forpakning, påpeker direktør for Virke faghandel, Bror Stende.

KLAGESTORM: De fleste henvendelser og klager om julegaverelaterte kjøp til Forbrukerrådet skjer i tiden før jul og den første måneden etterpå. – I perioden desember 2016 og januar 2017 mottok vi over 700 henvendelser om nettsalg og 84 klagesaker, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.  Foto: Forbrukerrådet

2. Egne regler for netthandel

Velger du å droppe trange butikker og folksomme kjøpesentre, og heller handle julegavene på nett fra sofaen hjemme, må du huske på at angreretten i utgangspunktet er på 14 dager. Regelen gjelder om varen ble kjøpt i en norsk eller EU/EØS-tilknyttet nettbutikk.

Angrer du på kjøpet før du gir bort gaven, må du legge ved angrerettskjemaet du fikk tilsendt.

– Du har to uker på deg til å melde fra, og nedtellingen begynner når du har fått varen, sier Høst.

For sent ute? Det finnes råd:

– Selv om to uker kanskje kan ha passert siden varen kom i hus, kan det være smart å forhøre seg om byttemulighetene til nettbutikken hvor gaven er kjøpt. Konkurransen blant nettbutikker er stor, og det virker som at en del har skjønt at de kan vinne kunder på å utvise god service, sier hun.

Noen nettbutikker tilbyr også bytterett i julen, men det må fremkomme av vilkårene til nettstedet.

BYTTELAPP: Det er ikke sikkert at alt som havner undet juletreet faller i smak. Da er en byttelapp som oftest løsningen.  Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

3. Ikke angrerett på reiser

Flere får øynene opp for å gi reiser og opplevelser fremfor ting til jul. Bestiller du en reise, bør du imidlertid være sikker på at det passer for den som får gaven. Her gjelder nemlig ikke angreretten.

– Husk derfor at du har flest rettigheter om du kjøper en pakkereise, da har du gode muligheter til å avbestille, sier Høst.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppe og Twitter-profil for Familie og oppvekst.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

familieogoppvekst