Veronica Berg fikk et kredittkort hun aldri hadde bedt om: – Det er en fryktelig ufin måte å tjene penger på.

Da vaskemaskinen til Veronica Berg gikk i stykker, kjøpte hun en ny på delbetaling til 5000 kroner. Hun ble provosert da hun en uke senere mottok et kredittkort med grense på 11.000 kroner.

BEGRENSET ØKONOMI: Veronica Berg er student og aleneforsørger for datteren.   Foto: Privat

familieogoppvekst

– De frister jo. Jeg tok den delbetalingen på rundt 5000 kroner, men så får jeg liksom 6000 kroner ekstra rett i lommen. «Kom igjen, kjøp mer!», sier Veronica Berg.

Dette irriterte henne.

Berg er student og har en begrenset økonomi. Hun ble sjokkert da hun fant kredittkortet fra banken i postkassen. Hun sier at det selvsagt er opp til enhver om de ønsker å bruke kortet, men mener at det er å utnytte mennesker som er i en vanskelig økonomisk situasjon fra før.

MOTTOK E-POST: Veronica Berg kjøpte ny vaskemaskin på delbetaling og opprettet da en handlekonto hos Santander bank. I e-posten fra Santander opplyses det om øvre grense på kredittkortet.   Foto: Privat

Kan ta ut kontanter

– Det er så mye snakk om at unge har mye gjeld og forbrukslån, men du kan jo tenke deg unge studenter som blir sittende med det kortet i lommeboken: Hvis du ikke har så mye penger på konto, så er det fort gjort å ta ut en femhundrelapp, sier hun.

Berg sier at hun i ettertid fant en e-post om at kortet ville komme i posten. Hun mener imidlertid at å sende slike kredittkort med høyere beløp enn hva man har bedt om, er å friste kundene.

– Det mest tåpelige er at man kan bruke pengene på hva som helst. Du kan bruke kortet i minibanken, og handle varer i butikk som du vanligvis ikke ville tatt på delbetaling, forklarer hun.

EKSTRA KREDITT: Banken tilbød Berg å overføre penger til hennes brukeskonto.   Foto: Skjermdump/Santander

Når uhellet er ute

At en vaskemaskin eller et kjøleskap ryker på et ubeleilig tidspunkt, er ikke uvanlig. Det er mange som ikke har penger til å dekke en slik kostnad på stående fot, forteller pressekontakt Cecilie Miller i Santander Consumer Bank i Norge. Hun legger til:

– I en slik situasjon kan finansieringsløsning via butikk være en bra løsning.

PRESSEKONTAKT: – Kundene får informasjon om at de vil motta et kredittkort når de oppretter handlekonto, sier Cecilie Miller i Santander Consumer Bank i Norge.   Foto: Liv Hilde Vinterstø

Miller forteller at man kan velge å utsette betalingen eller delbetale over tid til et fast beløp. Hun sier at hensikten med produktet er å skape forutsigbarhet for kunden med tanke på månedskostnader.

– Kunden informeres om at handlekonto gis som kontokreditt med kort, både i søknadsprosessen og i avtalevilkårene, opplyser hun.

Hva er hensikten med å sende ut kredittkort med høyere beløp enn det man i utgangspunktet etterspør?

– Det er å tilby en fleksibel finansieringsløsning for våre kunder. Rammen på handlekonto settes på bakgrunn av både varen som ønskes kjøpt og hva kunden kvalifiserer til, svarer Miller.

Hun forteller at handlekonto kan brukes på flere måter. I dette tilfellet har kunden valgt delbetaling, sier hun.

– Med delbetaling kan kunden velge å delbetale saldoen fra kjøpsmåned, med et avtalt fast beløp. Hun kan selvsagt nedbetale hele utestående saldo når som helst. Jo raskere man nedbetaler, desto mindre renter og gebyrer belastes det totalt, forklarer Miller.

FORBRUKERØKONOM: Magne Gundersen råder til å betale tilbake raskt dersom du har inngått en avtale om avbetaling.   Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Klipp kredittkortet

Det er mange som får kreditt som ikke bør ha det, tror forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1. Han synes det er en uting at man kan be om å låne noe og motta det dobbelte.

– Det bør ikke være sånn at man får kreditt kastet etter seg. Det er på grensen til det useriøse, sier han.

Gundersen forklarer at rentene på forbrukslån og kreditter ofte er høye. Hvis du har inngått en avtale om avbetaling, så vær påpasselig med å betale tilbake raskt, råder han.

– Hvis du får et kort du er redd for å bruke, så klipp det i to og kast det i søppelet, tipser Gundersen og tilføyer:

– Én ting som er sikkert, er at ting kommer til å gå i stykker. Ha alltid oppsparte penger i bakhånd. Da slipper du å låne småbeløp til høy rente.

KOMMER: Gjeldsregistre vil gjøre det lettere for bankene å kredittvurdere kunder, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.   Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Gjeldsregistre kommer

Forbruksgjelden generelt vokser hos befolkningen. Utviklingen bekymrer Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

– Det er veldig viktig at folk ikke får lån de ikke har råd til og at kredittvurderingen fungerer, mener han.

Han sier videre at långivere alltid skal opplyse om hva et tilbud går ut på og forklare rammene og kostnadene omkring det.

– Det er en ny finansavtale på vei. I den ligger det mange gode forslag, sier Gjedrem.

Ett tiltak som snart er på plass er gjeldsregistre. Her får du oversikt over søkernes gjeld slik at det blir lettere for bankene å kredittvurdere, forteller han.

Veronica Berg på sin side ønsker at kredittkortene som sendes ut skal bli borte.

– Jeg har ikke aktivert kortet, og det kommer jeg ikke til å gjøre heller, slår hun fast.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

familieogoppvekst