Musikk å bli glad av

En skal være usedvanlig gretten for ikke å bli i godt humør av å oppleve Guro von Germeten, hadde jeg hørt.
VON GERMETEN: Guro von Germeten med kontrabassisten Sebastian Haugen-Markussen og klarinettisten Erlend Barratt-Due Solum. Foto: Helge Matland 

VON GERMETEN: Guro von Germeten med kontrabassisten Sebastian Haugen-Markussen og klarinettisten Erlend Barratt-Due Solum. Foto: Helge Matland 

Ryktet tok ikke feil. Guro von Germeten løfta humøret mitt både gjennom både musikken og sin særdeles utadvendte sceneopptreden.

Kvinna med det røde trekkspillet koker si musikalske suppe med mange ingredienser. De fleste har hun henta østfra. Her er skeive balkanrytmer som må presses for å få til å gå opp. Det er ikke tatt ut av lufta når hun er blitt kalt lillesøstera til Kaizers Orchestra. Selv påstår hun at hun er vokst opp under bordet på Django-festivalen, og Django Reinhardt og hans musikalske arvtakere har satt tydelige spor.

Kabaret og skramlepop

Andre spor kan føres tilbake til tysk kabaretmusikk à la Kurt Weill med sanger som forteller gode historier.

Språket i tekstene er for det meste engelsk, men med gode unntak. for to år siden fikk hun Prøysen-stipendet på 250.000 kroner. Det ga henne en anledning til grundig å studere visepoeten fra Ringsaker og la seg inspirere av ham. Det resulterte i albumet «Jeg fant en bit av deg» med gode tekster på norsk og en musikk som går litt andre veier enn hennes øvrige.

I ryggen har hun et flott band med klarinett, fiolin, gitar bass og slagverk. Musikerne slipper seg løs og lar det stå til. Guro von Germeten og bandet får det til å leve på scenen med sine balkantoner, jazzpop og skramlepop. Det er sjarmerende, men av og til kan det bli litt vel løst i sammenføyningene.