Hamida Kristoffersen gleder seg til å være solist i NOSOs Operagalla:

Kommer hjem fra Sveits

Etter fullført mastergrad ved konservatoriet i Tromsø, dro Hamida Kristoffersen til Opernhaus Zürich. Nå får hun igjen møte et nordnorsk publikum.
HAMIDA: Hamida Kristoffersen har tatt turen hjem fra sin jobb ved Opernhaus Zürich for å være solist i Nordnorsk Opera og Symfoniorkesters Operagalla. Foto: May-Britt Seljeseth Storvik 

HAMIDA: Hamida Kristoffersen har tatt turen hjem fra sin jobb ved Opernhaus Zürich for å være solist i Nordnorsk Opera og Symfoniorkesters Operagalla. Foto: May-Britt Seljeseth Storvik 

Hamida Kristoffersen avslutta sine sangstudier med Anne-Lise Sollied Allemano og Carlo Allemano ved Musikkonservatoriet i Tromsø våren 2014. Hun hadde da allerede markert seg som en svært lovende sanger. Sopranen var bare 23 år gammel da hun fikk den store rollen som Mimi i NOSOs oppsetning av «La Bohème», og hun setter stor pris på den muligheten hun fikk som sangstudent i Tromsø.

Lærte mye

– Jeg lærte mye de årene jeg studerte i Tromsø. Jeg hadde gode lærere i Anne-Lise og Carlo, og jeg fikk muligheter og utfordringer som jeg ikke ville ha fått om jeg studerte ved en større skole, sier Hamida Kristoffersen.

Hun tenker da først og fremst på muligheten til å opptre med et orkester og den store rollen i «La Bohème».

Glad i NOSO

At landsdelen har et orkester som Nordnorsk Opera og Symfoniorkester har vært viktig for henne.

– Jeg er glad i NOSO. Ikke bare er det et godt orkester, men det er så mange trivelige folk som jobber der, og som jeg har fått jobbe sammen med. At det er god tone og stemning når man skal jobbe med et prosjekt, har kanskje like stor betydning for det endelige resultatet som det musikalske alene, sier hun og gleder seg til et nytt samarbeid.

– I NOSOs Operagalla får publikum blant anna høre meg i arien «Rusalkas sang til månen» fra Dvoraks opera «Rusalka». I tillegg blir det en arie til og to duetter, forteller Hamida Kristoffersen

Godt å komme hjem

– Det er lenge siden sist jeg sang på en nordnorsk scene. Nå får jeg mulighet til å stå på mange av dem med konserter i Alta, Tromsø, Narvik, Bodø og Mosjøen. Det eneste som er litt synd, er at jeg ikke kommer meg til Harstad, sier sangeren som er oppvokst på Bjarkøy.

– Men jeg vet at det vil komme kjørende folk fra både Bjarkøy og Harstad til Narvik for å høre meg synge der. Og jeg gleder meg til å synge i Tromsø. Etter tida på konservatoriet, vet jeg at det er mange i Tromsø som har fulgt nøye med mi utvikling, legger hun til.

Videre utvikling

Da Hamida Kristoffersen hadde fullført sine masterstudier i Tromsø, gikk hun en hektisk sommer i møte med deltakelse i Europeisk operasenter og Liverpool Philharmonics produksjon av «Cosi fan tutte» i Liverpool og opptreden i Ravinia Festival i Chicago.

Deretter bar det til International Opera Studio ved Opernhaus Zürich. Etter to år som lærling, var hun ønska med videre ved den ærverdige 125 år gamle operainstitusjonen i Sveits. I høst gikk hun inn i et treårig engasjement som sanger i operaens ensemble.

– Jeg får lov til å jobbe ved en flott opera med et dyktig ensemble og store stjerner som kommer innom som gjestesolister. Blant andre kommer Audun Iversen fra Harstad innom i mars, og Lilly Jørstad som jeg studerte sammen med i Tromsø, og som nå synger i Milano, hadde nylig en gjesterolle her. Verden er liten, og operaverdenen er enda mindre, smiler hun.

Ennå ung

– Her har jeg sjefer som har tru på meg, og som gir meg passe rollestørrelser, variasjon innen sjangrer og gode rammer for utvikling. Som 28-åring er jeg ennå ung. Det vil gå mange år ennå før stemma mi har nådd sitt potensial, sier Hamida Kristoffersen.